Benni Leemhuis

Benni Leemhuis

Foto van Benni Leemhuis

Contact informatie

Logo van GroenLinks
Fractie: GroenLinks Periode: van: tot: Website: groningen.groenlinks.nl Functie: Raadslid
Logo van Beheer en Verkeer
Commissie: Beheer en Verkeer Periode: van: tot: Functie: Commissielid
Logo van Ruimte en Wonen
Commissie: Ruimte en Wonen Periode: van: tot: Functie: Commissielid
Logo van Gemeenteraad
Orgaan: Gemeenteraad Periode: van: tot: Functie: Gemeenteraadslid

“Een gezonde stad betekent meer ruimte voor fietsers en het openbaar vervoer.”


Benni (46) is raadslid en historicus. Hij woont in de Korrewegwijk.


Stadjer met Zwitserse roots: Benni is een geboren en getogen Stadjer maar met een internationale blik: zo heeft hij in zijn jeugd vier jaar in Egypte gewoond en is zijn moeder Zwitserse. Benni ging naar school in Haren (Maartenscollege) en studeerde daarna Geschiedenis aan de RUG. Hij spreekt naast Nederlands ook Engels, Frans, Duits, Zwitserduits en een beetje Arabisch. Benni bekleedde diverse functies binnen de universitaire politiek, was secretaris Stichting stedenband Groningen-San Carlos, heeft gewerkt voor gemeente Groningen en als leraar geschiedenis.
Benni heeft al twee periodes in de raad achter de rug, onder andere als fractievoorzittern vice-fractievoorzitter.

Waar Benni voor staat
Een gezonde stad: een groene gemeente met schone lucht en meer ruimte voor fietsers en het openbaar vervoer. Dat betekent minder autoverkeer en meer fietsparkeerplaatsen. Autoverkeer tussen de wijken zou zoveel mogelijk via de ringweg moeten plaatsvinden. Door de stad in sectoren te verdelen, ontstaat ruimte voor fietsers en voetgangers. Met een dergelijk verkeerscirculatieplan 2.0 wordt het autoverkeer dat de stad ingaat, beperkt.
Op dit moment is de luchtkwaliteit in Groningen nog relatief goed, maar met name rond grote verkeersaders voldoet de lucht niet aan de normen van de wereldgezondheidsorganisatie. Daarom zou er binnen de ringweg naast het verkeerscirculatieplan ook een milieuzone moeten worden ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te kunnen weren.
Ook moet er flink geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer. Een tramverbinding kan de stad in zijn geheel goed bereikbaar houden met het OV, door het hoofdstation te verbinden met bijvoorbeeld Zernike, het UMCG en de P+R terreinen. Ook moet er worden ingezet op een snellere spoorverbinding naar Leeuwarden en hogesnelheidslijnen naar de Randstad en naar Bremen en verder naar Hamburg en Berlijn.


Wetenswaardigheden
Benni gaat graag per trein op vakantie in Europa. Hij houdt van koken, stripboeken lezen en van fietsen met mooi weer. Volgens Benni is niet alle na-oorlogse architectuur lelijk.
Benni woont al vele decennia in de Korrewegwijk. Hij is getrouwd en heeft twee zoons van 6 en 4. Uiteraard heeft hij een bakfiets.
Binnen de fractie is Benni eerste aanspreekpunt voor de Korrewegwijk, de Indische buurt en de Hoogte

Portefeuilles

Verkeer en Vervoer

•    Fiets, openbaar vervoer, stadsdistributie etc.
•    Stationsgebied
•    Binnenstad
•    Inrichting openbare ruimte

Laatste tweets

  • Benni Leemhuis tweet:

    @wegisdezon @phi48 @DiederikJekel Zag niks helaas.

    11-07-2020

  • Benni Leemhuis tweet:

    @satrain18 @morvjn Hahaha, and almost every non-cycling-pro :-)

    11-07-2020

  • Benni Leemhuis tweet:

    @govertschilling @GroenLiesbeth Dus op het noordelijkste puntje van Vlieland zou ik goed moeten zitten?

    11-07-2020

  • Benni Leemhuis tweet:

    @satrain18 @morvjn And it’s quitte absurd how you have all sorts of assumptions about me or how I would be a typical Dutch man.

    11-07-2020

  • Benni Leemhuis tweet:

    @satrain18 @morvjn Funny how you seem to think it’s strange that dutch people like to use a bike that’s most suitab… twitter.com/i/web/status/1…

    11-07-2020

Meer tweets van Benni Leemhuis