Afscheid oude gemeenteraad

Gepubliceerd op: 30 maart 2022 22:03

foto afscheid raad met René Bolle

Dinsdag 29 maart was het afscheid van de oude gemeenteraad. Er werd speciaal afscheid genomen van de raadsleden die niet terugkeren in de gemeenteraad van Groningen die gekozen is bij gemeenteraadsverkiezing van 14, 15 en 16 maart 2022. Dat waren er 22.

De bijeenkomst was in de Stadskerk aan de Friesestraatweg in verband met de verbouwing van het stadhuis op de Grote Markt. Het begon met een gedicht van stadsdichter Myron Hamming (foto onder). Traditiegetrouw stond de burgemeester stil bij ieder van de vertrekkende raadsleden. Maar Koen Schuiling keek eerst terug op de afgelopen raadsperiode. Die was met 3,5 jaar relatief kort, maar in die periode is veel gebeurd zoals de coronacrisis. "Covid zorgde voor ongekend ingrijpende maatregelen waarvan de impact nog niet te overzien is."

Thuis

De maatregelen hadden ook gevolgen voor de gemeenteraad. De afgelopen 2 jaar hebben we op verschillende manieren op diverse locaties in verschillende samenstellingen vergaderd. Zo goed en zo slecht als dat ging. Soms zat u allemaal thuis", blikte de burgemeester terug.

Herindeling

De burgemeester stond onder meer stil bij de herindeling op 1 januari 2019. "Sommige inwoners blijven kritisch op de herindeling. En het klopt dat nog vaak het beeld is dat de stad er landelijk gebied bij heeft gekregen, terwijl de dorpen er net zo goed een stad hebben bijgekregen."

Betrokkenheid

Ook de aardbevingen werden genoemd. "Een groot gedeelte van de nieuwe gemeente Groningen is aardbevingsgebied waar van veel inwoners het vertrouwen in de overheid nog steeds erg op de proef wordt gesteld." Schuiling constateerde dat de gemeenteraad de afgelopen periode grote betrokkenheid heeft getoond bij de inwoners van het aardbevingsgebied.

Verhoudingen

De burgemeester prees de onderlinge verhoudingen in de raad. Hij stelde vast dat de raad heeft gewerkt onder het motto 'Hard op de inhoud, zacht op de relatie' en sprak de hoop uit dat die traditie blijvend wordt gekoesterd.

Armoedebestrijding

Verder stipte hij een aantal onderwerpen aan waarop veel is gebeurd: "Er zijn huizen gebouwd en plannen gemaakt voor nòg meer huizen - denk aan de Suikerzijde. Er is geïnvesteerd in wijkvernieuwing, scholen, het stationsgebied, vergroening en verduurzaming, in armoedebestrijding. Dat hebben we samen gedaan. En Groningen is er weer mooier en beter op geworden."

Kunde en ervaring

Vervolgens ging hij in op ieder van de 22 afscheidnemende raadsleden. Conclusie is dat er veel ervaring en kunde in het raadswerk vertrekt met raadsleden als Koosje van Doesen (D66), Jan Pieter Loopstra (PvdA), Wim Koks (SP), René Bolle en Herman Pieter Ubbens (beiden CDA), Martijn van der Glas (GroenLinks) en Bob de Greef (SP). Aan het eind van de bijeenkomst waren er nog toespraken van René Bolle (foto boven), vertrekkend raadslid, en de raadsnestor Amrut Sijbolts.

Afscheid oude raad terugkijken

afscheid raad stadsdichter Myron Hamming