Rekenkamer

Met ingang van 1 februari 2020 heeft de gemeente Groningen een Rekenkamer in plaats van een Rekenkamercommissie. Daartoe heeft de gemeenteraad op 29 januari 2020 besloten. De Rekenkamer controleert of het beleid van de gemeente goed werkt en of de gemeente het geld goed heeft uitgegeven. Hebt u een voorstel voor een onderzoek? Dan kunt u terecht bij de Rekenkamer.

Voorstel indienen

U kunt uw voorstel per e-mail of telefonisch indienen. Of hebt u een andere vraag aan de Rekenkamer? Bel dan secretaris Peter Kommerij, tel 050 367 77 27.

Wat doet de Rekenkamer?

De Rekenkamer onderzoekt de doeltreffendheid, doelmatigheid en de rechtmatigheid van het beleid van de gemeente Groningen.

  • Doeltreffendheid: heeft de gemeente haar beleidsdoelen bereikt? Heeft het beleid het gewenste effect gehad?
  • Doelmatigheid: heeft de gemeente het geld goed besteed? Kan de gemeente hetzelfde doen voor minder geld?
  • Rechtmatigheid: heeft de gemeente zich aan bepaalde regels en besluiten gehouden?

De Rekenkamer is onafhankelijk van de gemeenteraad en het college van B&W en bepaalt zelf welke onderwerpen ze onderzoekt. De gemeenteraad kan de commissie wel vragen om iets te onderzoeken. Ook als inwoner van Groningen kunt u zo'n verzoek indienen.

De werkwijze van de Rekenkamer is vooralsnog vastgelegd in deze reglementen, die op korte termijn aan de nieuwe situatie zullen worden aangepast.

Onderzoeken

Onderzoek Kapbeleid

Onderzoeksrapport kapbeleid december 2019

Onderzoek Wmo

Onderzoek Subsidies

Meer onderzoeksrapporten en Rekenkamerbrieven  (bron: Groningen Raadsinformatie)

Jaarverslagen van de Rekenkamercommissie

Nieuwsbrieven Rekenkamercommissie

Leden Rekenkamer gemeente Groningen

De Rekenkamer bestaat uit de volgende drie externe leden:

Han Warmelink (voorzitter)
Hans van Mossevelde
Hans Kastermans

Vanuit de raad zijn drie leden in de adviescommissie van de Rekenkamer benoemd. Zij hebben als taak de leden van de Rekenkamer te adviseren over te onderzoeken onderwerpen, de aanpak van de diverse onderzoeken en de wijze van presenteren aan de raad. De drie raadsleden van de adviescommissie zijn:   
Mariska Sloot (Stadspartij voor Stad en Ommeland)
Geeske de Vries (VVD)
Martijn van der Glas (GroenLinks)

 

Nevenfuncties Han Warmelink:

  • raadslid gemeente Westerkwartier (per 1-1-2019), bezoldigd
  • Vakcoördinator Staatsrecht Nyenrode Business Universiteit, bezoldigd
  • vicevoorzitter Commissie melding van een misstand in het voortgezet onderwijs, bezoldigd
  • Ombudsfunctionaris aan de Universiteit Twente (bezoldigd)

Nevenfuncties Hans van Mossevelde:

  • Zelfstandig gevestigd interim- en projectmanager (1995 – heden), bezoldigd
  • Mentor Jong Ondernemen district Groningen (2006 - heden), onbezoldigd
  • eigenaar van Van Mossevelde Beheer BV (pensioen-BV)

Nevenfuncties Hans Kastermans:

  • Eigenaar Hans Kastermans Holding
  • Directeur/grootaandeelhouder Temporal advies, interim & ondersteuning (opdrachten t.b.v. overheden en non-profit organisaties)
  • Voorzitter bestuur Basketball Academy/RTC Noord, onbezoldigd