Beijumers blij met eigen wijk, maar bezorgd over verkeer

Gepubliceerd op: 19 maart 2024 17:03

foto wijkgesprek Beijum 2

Hoe gaat het met Beijum? Met die vraag kwam de gemeenteraad woensdag 13 maart naar buurtcentrum Het Heerdenhoes. Best goed, was het antwoord van een propvolle zaal met wijkbewoners. Het is er "supergroen", rustig, "relatief veilig", veel sportfaciliteiten, ""divers, met veel verschillende mensen met verschillende achtergronden", "net een dorp". Maar het kan beter, vinden de Beijumers.

En wat moet beter dan, wilden de raadsleden natuurlijk weten. Niet dat de raad dat dan gelijk regelt, maakten de raadsleden Elte Hillekens en Jim Lo-A-Njoe, die dit 'wijkgesprek' leidden, aan het begin duidelijk. "We moeten wel een beetje de verwachtingen temperen", vertelden beide raadsleden. "Maar als uw volksvertegenwoordigers is het wel belangrijk te weten wat er leeft en speelt in Beijum."

Doodeng

Als eerste kwam naar boven: de verkeersonveiligheid op meerdere plaatsen in de wijk. "Er wordt enorm geracet", zei een inwoner van de Boelemaheerd. "Niet normaal."
Inwoners kennen veel gevaarlijke kruispunten. "Sowieso moet de ring veiliger."
"Ik woon hier sinds kort en ben geschrokken van het verkeer, in andere wijken heb ik het nog nooit zo heftig gezien."
"Ongelofelijk hoe hard er gereden wordt, ook op fietspaden met al die elektrische fietsen en fatbikes, doodeng, heel onveilig."
"Het gaat een keer mis."
"Het ging al een keer mis."
"Waarom geen 30 kilometer per uur op de ringweg?"

Inwoners zijn blij met het vele groen in de wijk, maar soms staat dat groen wel erg dichtbij. "Veel huizen hebben platanen dichtbij staan. We moeten met z'n allen van het gas af, maar wij kunnen geen zonnepanelen door al die bomen. Bovendien veroorzaken de wortels problemen zoals verzakkingen van schuren." Veel inwoners herkenden dit. "De gemeente moet helpen bij alternatieven voor van het gas af."

Een aantal bewoners begon over het onderhoud van de openbare ruimte. "Puinhoop is het."
"De gemeente doet weinig aan het onderhoud van het groen."
Eelco Eikenaar, die als wethouder Sociale Wijkvernieuwing aanwezig was, zei daarop dat de gemeente extra geld uittrekt om het onderhoud op een hoger niveau te krijgen. "We gaan ermee aan de slag."

foto wijkgesprek Beijum 3

Bom

Ook het braakliggende terrein van Innersdijk, naast het plein met Het Heerdenhoes, kwam een aantal keren ter sprake. "Het is een beeldbepalend stuk grond, maar het lijkt nu alsof er een bom is gevallen." Op het terrein, waar vroeger een verpleeghuis stond, gebeurt al jaren niks.
Het gemis van een voorziening als Innerdijk wordt gemist. "We hebben woon/zorgwoningen nodig in Beijum." Überhaupt weinig woningen in Beijum is een issue. "Er is geen doorstroming. Ouderen kunnen niet doorstromen naar seniorenwoningen omdat die er niet zijn. Zo houden ze huizen vast voor jongeren."

Negativiteit

De twee grote pleinen ('West' met het winkelcentrum en 'Oost' met onder meer Het Heerdenhoes en de bibliotheek) werden ook genoemd. "Het Winkelplein heeft uitstraling zero. Er waren plannen mee, maar daar hebben we niks meer van gehoord." Over Oost: "Dat is een saai plein, een foodplein met snelle bezorgfietsen dat veel negativiteit aantrekt."

Een verhaal dat werd herkend door meerdere wijkbewoners was schimmelvorming in huurwoningen door slecht onderhoud. "Komt door vastgoedcowboys die door de wijk sjezen en doen waar ze zin in hebben. We willen graag hulp van de gemeente."

Andere onderwerpen waar Beijumers tijdens het wijkgesprek mee kwamen, waren onder meer wateroverlast (in brandgangen bijvoorbeeld) na regenbuien, leegstaande beeldbepalende panden en overlast door deelscooters ("Ze staan overal, geen gezicht."). Ideeën waren er ook, zoals meer AED's in de wijk, een gemeenschappelijke huiskamer in de wijk en de huisvesting van kunstenaars in leegstaande gebouwen."

En nu?

En nu? Nu is het aan de raadsleden en de politieke partijen in de gemeenteraad of ze iets met de genoemde onderwerpen gaan doen.

Mochten Beijumers de gemeenteraadsleden nog meer willen meegeven - iets nieuws of iets aanvullends – kunnen ze contact opnemen met de gemeenteraad.

Contact opnemen met de gemeenteraad

Na afloop werd er nog lang nagepraat tussen de raadsleden, wethouder Eikenaar, de Beijumers en ambtenaren. Er stonden flip-overs waarop de aanwezigen hun verdere wensen voor Beijum konden schrijven. Daarvan volgt binnenkort op deze plek een overzicht.

foto wijkgesprek Beijum 4