Drie scenario's voor hondenbelasting

Gepubliceerd op: 16 juni 2021 10:06

foto hond 2
De hondenbelasting. Een terugkerend onderwerp in de Groningse gemeentepolitiek. Ook deze week praat de raad er weer over. Want gebeurt er met de hondenbelasting? Handhaven, afschaffen of verminderen?

Er zijn gemeenten die geen hondenbelasting meer kennen. In Groningen levert de hondenbelasting de gemeente jaarlijks ruim een miljoen euro op. Dat bedrag gaat naar de 'algemene middelen'. Je kunt het afschaffen. Maar ja, dan heb je een gat van een miljoen euro in de begroting. En hoe los je dat op? De raad praat er al lang over.

Na opnieuw een discussie in de raad, eind vorig jaar, zei het college van B&W verschillende scenario's uit te werken voor de toekomst van de hondenbelasting met de financiƫle consequenties.

Vandaag op de Politieke Woensdag van 16 juni van 20.00 tot 21.30 uur van bespreekt de raad in een zogeheten meningsvormende sessie de verschillende scenario's. Deze raadssessie is live te volgen via de livestream op deze website.

Scenario 1: Handhaven

Dat betekent dat de gemeente jaarlijks 1,233 miljoen euro via de hondenbelasting blijft ontvangen. Daarvan blijft er netto iets meer dan een miljoen over. Want de hondenbelasting kost ook geld: zo'n 100.000 euro aan bijvoorbeeld de huis-aan-huiscontroles. Verder gaat er nog geld af voor kwijtschelding.

Scenario 2: Afschaffen

Volledig afschaffen kan, maar dan raakt de gemeente meer dan een miljoen euro aan inkomsten kwijt. Dat kun je oplossen door de inkomsten van de gemeente op een andere manier te verhogen, bijvoorbeeld door de OZB te verhogen. Of door ergens de uitgaven te verminderen, dus bezuinigen.

Scenario 3: Verminderen

Minder hondenbelasting kan ook. Dat je het alleen gebruikt voor het hondenbeleid, dus het aanleggen en onderhouden van losloopgebieden, maatregelen tegen hondenoverlast en het opruimen van hondenpoep. Dat kost ongeveer 140.000 euro per jaar. Maar dan moet je als gemeente nog steeds ongeveer negen ton ergens vandaan halen.

Wat te doen? B&W gaan tot nu toe uit van handhaven. De keuze is aan de raad tijdens het Voorjaarsdebat. Als fracties de hondenbelasting willen afschaffen of verminderen dan kunnen ze een motie indienen waar de raad dan over stemt. B&W wil dan wel dat ze er dan ook bij zeggen waar het geld dat de gemeente dan niet meer krijgt dan wel vandaan moet komen.

Voorjaarsdebat

Wat gebeurt er met de hondenbelasting? Dat zien we tijdens het Voorjaardebat van de raad op woensdag 8 juli. Tijdens de raadssessie van vandaag is het mogelijk dat fracties al zullen vertellen wat hun mening is over de verschillende scenario's die B&W heeft uitgewerkt.

De hondenbelasting is niet het enige onderwerp dat de raad vandaag tijdens de Politieke Woensdag bespreekt. Andere onderwerpen zijn:
-'Snorfietsen weren van het fietspad en uit binnenstad' (18.00-19.00 uur),
-'OV-bureau ontwerpbegroting en ontwerp-hoofdlijnen dienstregeling bus 2022' (20.00-21.10 uur),
-en 'Organisatie gebiedsontwikkeling De Suikerzijde en Stadshavens' (21.20-22.30 uur).

Politiek Vragenuur

Om 15.30 is het Politiek Vragenuur waarin raadsleden het college van B&W vragen stellen over actuele kwesties. B&W geven dan ook de antwoorden. Vandaag zijn er vragen over:
-corruptieonderzoek binnen de politie Noord-Nederland,
-onderzoek naar verkrachtingen in de studententijd,
-de Stadjerspas,
-nulmeting bij roeivereniging Gyas in kader Aanpak Ring Zuid,
-en zwembaden die gesloten zijn.

Ook het Politiek Vragenuur is live te volgen op deze website

Agenda Politieke Woensdag 16 juni

Een compleet overzicht van alle raadssessies op de Politieke Woensdag van 16 juni