Gemeenteraad wil eerder actuele versterkingsplannen zien

Gepubliceerd op: 21 december 2023 15:12

foto stemming in raad over lpa

Ongemakkelijk. Zo voelt het voor de gemeenteraad van Groningen om het versterkingsplan voor 2024 goed te keuren, terwijl duidelijk is dat het plan door de werkelijkheid alweer achterhaald is. Toch stemde de raad woensdag 20 december in met het Lokaal Plan Aanpak Versterking (LPA), om verdere vertraging te voorkomen. Wel wil de raad in het voorjaar een geactualiseerd versterkingsplan zien.

Elk jaar in december besluit de gemeenteraad over het nieuwste Lokaal Plan Aanpak Versterking. Daarin staan de werkzaamheden en de volgorde van de versterking in de gemeente in het komende jaar. In de voorbereiding op de bespreking van de plannen voor 2024 heeft de gemeenteraad 3 dorpsgesprekken in het aardbevingsgebied van de gemeente Groningen gevoerd. De raad wilde luisteren naar de verhalen en ervaring van inwoners met de versterking.

"Op papier is het Lokaal Plan van Aanpak duidelijk", vertelde raadslid Peter Rebergen (foto onder) in de raadsvergadering van 20 december namens de gehele raad. "Maar in de praktijk komen helaas veel verhalen tot ons, onder meer in de dorpsgesprekken, waar zaken niet goed gaan."

Versterkingsadviezen

Rebergen somde op: "Mensen moete lang wachten op hun versterkingsadviezen, er zijn niet uitlegbare verschillen, planningen worden niet gehaald en er wordt niet altijd goed rekening gehouden met het grotere plaatje. Ook de communicatie laat te wensen over, zowel over de persoonlijke situatie, als over de directe leefomgeving."

Milder, makkelijker en menselijker

Vandaar het gevoel van ongemak, vertelde Rebergen. Hij benadrukte dat de gemeenteraad naast de inwoners in het aardbevingsgebied staat. De raad dringt er bij het de NCG, die de versterkingsoperatie uitvoert, op aan om informatie tijdig te delen. "Wij geven aan de gemeente nadrukkelijk de opdracht aan de NCG om de richtlijnen die voortkomen uit de Parlementaire Enquête toe te passen: het moet milder, makkelijker en menselijker.

Ondanks het feit dat het LPA 2024 niet actueel is, stemde de raad er toch mee in. "We moeten het plan wel vaststellen, omdat voor onze inwoners van belang is dat de versterking geen verdere vertraging oploopt." Met de motie vraagt de raad wel om een nieuwe, geactualiseerde versie van het LPA om daarover weer een nieuw besluit te nemen.

Naar aanleiding van de dorpsgesprekken wil de gemeenteraad een gesprek met de NCG. Dat gesprek is voor eind januari gepland.

Terugkijken van bespreking LPA Versterking 2024 en stemming tijdens de raadsvergadering van 20 december 2023 (klik op icoontje van camera voor beeld)

foto rebergen