Inwoners betrokken bij beheerplan zandwegen in Haren

Gepubliceerd op: 11 maart 2024 13:03

zandweg Haren

Bij het maken van het beheerplan voor het onderhoud van de zandwegen in en rond Haren gaat de gemeente de aan- en omwonenden nauw betrekken. De gemeente wil gebruik maken van hun kennis en ervaring.

De gemeenteraad heeft woensdag 6 maart hier unaniem de motie 'Zandwegen op de goede weg' voor aangenomen. De raad heeft ook gevraagd te onderzoeken of in het gebied wonende agrariërs het beheer van bermen deels kunnen uitvoeren.

Motie 'Zandwege op de goede weg'

Korte lijnen

Verder komt er een protocol waarmee de inwoners goed kunnen volgen wanneer welke beheeractiviteiten plaatsvinden en waarom. De gemeente moet bovendien zorgen voor "korte lijnen" tussen de inwoners en het beheerteam van de gemeente.

Het ging de laatste tijd in de gemeenteraad veel over de zandwegen in de dorpen Haren, Onnen, Glimmen en Noordlaren, een bijzonder netwerk van 36 kilometer zandwegen waarvan 22 kilometer puur zand en 14 kilometer halfverhard. Deze zandwegen zijn volgens de gemeente van landschappelijk, cultuurhistorische en ecologisch belang.

Met de nota Zandwegen wil het college van B&W maatregelen om de zangwegen te beschermen en in stand te houden. Tijdens een zogeheten meningsvormende sessie van de raad over deze nota waren er zoveel insprekers over dit onderwerp dat er een extra vergadering moest worden gepland.

Samenwerking met inwoners

De nota Zandwegen moet nog worden uitgewerkt in een beheerplan over de gang van zaken bij het concrete onderhoud van de zandwegen. Wethouder Mirjam Wijnja (GroenLinks) had al enige toezeggingen gedaan over de samenwerking met inwoners. Die kwamen terug in de motie waarvan raadslid Hans Sietsma (GroenLinks) de initiatiefnemer was.

De wethouder zei tijdens de raadsvergadering dat het belangrijk is om kennis en ervaring van inwoners te gebruiken. "Maar soms kan er ook sprake zijn van tegengestelde belangen. Soms moeten we keuzes maken, wat betekent dat niet iedereen de honderd procent krijgt die hij wil."

Onderwerp 'Zandwegen' uit de raadsvergadering van 6 maart 2024 terugkijken