Motie over definitief sluiten gaskraan aangenomen

Gepubliceerd op: 03 april 2024 14:04

foto stemming motie gaswinning raad april 2024
De raad stemt over de motie 'Geen uitstel sluiten gaskraan'.

Ook in de gemeenteraad van Groningen is het slecht gevallen dat een meerderheid van de Eerste Kamer het besluit over het sluiten van de gaskraan wil uitstellen. Tijdens de raadsvergadering van woensdag 3 april nam de raad een motie aan die aandringt op het zo snel mogelijk definitief sluiten van de gaskraan.

Een dag voor de raadsvergadering bleek dat de meerderheid van de Eerste Kamer het wetsvoorstel over het definitief sluiten van de gaskraan niet gereed vindt voor een snelle besluitvorming. De politieke partijen in de Groninger gemeenteraad die de motie 'Geen uitstel sluiten gaskraan' indienden, stellen dat het uitstel van definitief sluiten van de gaskraan tot veel onrust leidt onder Groningers die al weinig vertrouwen hebben in de politiek.

"De sluiting van het veld is Groningers beloofd na de parlementaire enquête." De Tweede Kamer ging enkele weken in grote meerderheid al wel akkoord met het definitief sluiten van de gaskraan. De motie stelt dat de gaskraan zo snel mogelijk definitief gesloten moet worden om zo de morele plicht tegenover de Groningers te vervullen." Initiatiefnemer van de motie Etkin Armut (CDA): "Er moet nog veel gebeuren om het vertrouwen van de Groningers te herwinnen. Het sluiten van de gaskraan is een eerste stap op een hobbelig pad."

Motie 'Geen uitstel sluiten gaskraan'

Een grote meerderheid van de raad stemde voor de motie die het college van B&W aan het werk zet om de noodzaak van een snelle definitieve sluiting aan de Eerste Kamer over te brengen. Wethouder Inge Jongman (ChristenUnie) zei achter de motie te staan. "De noodzaak van een snelle en definitieve sluiting zullen we zeker overbrengen." De fracties van VVD en PVV stemden tegen.

foto Etkin Armut
Raadslid Etkin Armut licht de motie 'Geen uitstel sluiten gaskraan' toe.