Onderzoek slavernijgeschiedenis aan gemeenteraad gepresenteerd

Gepubliceerd op: 27 februari 2024 18:02

Foto West-Indisch Huis Munnekeholm
West-Indisch Huis van de Westindische Compagnie (WIC), Munnekeholm.

Wat waren de banden van het stadsbestuur van Groningen met slavernij via de VOC en de WIC? Een onderzoek over dit onderwerp wordt tijdens de Politieke Woensdag van 28 februari aan de gemeenteraad van Groningen gepresenteerd.

De gemeenteraad heeft zelf om dit onderzoek gevraagd. De raad nam op 30 juni 2021 – de dag vóór Keti Koti – een motie aan die het college van B&W verzocht om de rol te onderzoeken van Groningen en in het bijzonder die van het stadbestuur bij slavernij in de overzeese gebieden waar de VOC (de Verenigde Oostindische Compagnie) en de WIC (de Westindische Compagnie) actief waren. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit en het Groninger Museum hebben de afgelopen tijd dit onderzoek uitgevoerd.

Excuses

De onderzoekers zijn in hun onderzoek ingegaan op de banden van het stadsbestuur met slavernij. Ook de verbanden tussen racisme en slavernij in het verleden en hun huidige vormen en het onderwerp excuses komen aan de orde.

Rapport online beschikbaar

De onderzoekers presenteren het onderzoek 'De slavernijgeschiedenis van Groningen' woensdag 28 februari aan de raad. Dat gebeurt van 18.30 uur tot 20.00 uur in de raadzaal van het stadhuis. Een exemplaar van het onderzoeksrapport wordt aan raadslid Jim Lo-A-Njoe overhandigd, één van de initiatiefnemers van de motie over het slavernijverleden.

Motie 'Onderzoek de rol van de overheid in het slavernijverleden'

Lees hier het onderzoek 'De Slavernijgeschiedenis van Groningen'>>

Openbaar

De presentatie is openbaar, inwoners kunnen bij de presentatie aanwezig zijn. Na afloop is er in de Anda Kerkhovenzaal van het stadhuis gelegenheid om na te praten.

Zandwegen

De presentatie van het slavernijonderzoek is onderdeel van de Politieke Woensdag van de gemeenteraad. Maar er gebeurt die dag meer op het stadhuis. Zo begint om 16.30 uur het vervolg van de zogeheten meningsvormende sessie over de zandwegen in en rond Haren. Het is het vervolg op een eerdere vergadering die vanwege te weinig tijd – door een groot aantal insprekers – werd afgebroken. Inspraak is woensdag niet meer mogelijk, want al geweest. Nu is het aan de raadsfracties om zich over de Nota Zandwegen over het onderhoud van de bijzondere zandwegen uit te spreken.

Petitie

Tijdens het spreekhalfuur van de raad tussen 20.30 en 21.00 uur is er een presentatie van de werkgroep Behoud Kardinge over de toekomst van de ijsbaan en de overhandiging van handtekeningen van een petitie over het Geheugenpaviljoen voor de ringweg.

Scandinavische Havens

Insprekers zijn er wel bij de vergadering over de Gebiedsvisie Scandinavische Havens die om 21.00 uur begint. In die gebiedsvisie schetst het college van B&W het toekomstperspectief voor dat gebied in de stad. "Doel is van de Scandinavische Havens een levendig havenkwartier te maken met volop ruimte voor bedrijvigheid, zowel op het land, als op het water", aldus het college. Wat vindt de raad ervan?

Kijk voor een compleet overzicht van alle vergaderingen en sessies van de raad - èn alle bijbehorende stukken - op de Politieke Woensdag van 28 februari bij de agenda van deze Politeke Woensdag