Praat met de Raad met je ipad vanaf de bank

Gepubliceerd op: 20 oktober 2020 11:10

foto praat met de raad
Ook in coronatijd wil de Groningse gemeenteraad in gesprek blijven met de Groningers. Daarom houdt de raad op donderdag 29 oktober een digitale inwonersraadpleging.

Met als motto 'Praat met de Raad' nodigen raadsleden inwoners uit met hen in gesprek te gaan over wat belangrijk is voor Groningen. Dat gaat vanwege corona digitaal. Dus met de ipad vanaf de bank in de huiskamer of met de laptop aan de keukentafel in gesprek met raadsleden. Over wat gaat goed en wat moet beter? En wat zijn wensen of zorgen van Groningers? Aanmelden kan via griffie@groningen.nl.

1 miljard euro

Aanleiding voor 'Praat met de Raad' is het debat over de gemeentebegroting 2021. Dat is op woensdag 11 november. Dan besluit de raad over de besteding van meer dan één miljard euro. Maar voor het zover is, wil de raad graag eerst met de Groningers in gesprek over belangrijke thema's in die begroting.

De thema's voor de digitale inwonersraadpleging zijn: groen, zorg, verkeer, wonen en afval. Dat waren de onderwerpen die de inwoners van de oude gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer als de Top 5 verkiezingsthema's aangaven voor de herindelingsverkiezingen van 2018. Wat gaat volgens de Groningers goed? En wat moet beter? Wat zijn wensen of zorgen voor 2021?

Werk & inkomen

Aan deze verkiezingsthema's is in verband met de coronacrisis 1 thema toegevoegd: werk & inkomen. In 'Praat met de Raad' kunnen inwoners hun kijk op deze 6 onderwerpen geven. De opbrengst van de gesprekken kunnen de 12 politieke partijen in de gemeenteraad gebruiken voor het debat over de gemeentebegroting 2021 op 11 november.

Aanmelden

Inwoners kunnen zich voor een gesprek met raadsleden over 1 van 6 thema's aanmelden bij de griffie van de raad: griffie@groningen.nl. Dan krijgen ze een link waarmee ze op donderdag 29 oktober mee kunnen praten met 'Praat met de Raad'. Het begint om 20.00 uur en duurt tot maximaal 21.30 uur. Om online een goed gesprek te kunnen voeren kan de groepsgrootte maximaal ongeveer 15 personen zijn.

Nieuw

Als gemeenteraad in gesprek gaan met inwoners voorafgaande aan het begrotingsdebat is nieuw in Groningen. "De fracties in de raad zijn het hele jaar door wel in contact met inwoners om te kijken wat er leeft in de Groningse wijken en dorpen", vertelt Mirjam Wijnja, fractievoorzitter van GroenLinks. Zij heeft samen met CDA-fractievoorzitter René Bolle het de initiatief voor 'Praat met de Raad' genomen. "Maar het leek ons als raad goed om vlak voor de vaststelling van de begroting nog eens goed met inwoners in gesprek te gaan over belangrijke thema's."

Inspreken

Bolle: "Het is fijn om daar eens goed de tijd voor te nemen. Inwoners kunnen als altijd ook wel inspreken. Maar daar hebben ze maximaal 3 minuten de tijd voor. Er is dan weinig ruimte voor een echt gesprek. Met 'Praat met de Raad' wel. Het aardige is dat inwoners dan ook met elkaar in gesprek kunnen over het thema dat hen bezighoudt. En het voordeel van digitaal is dat de inwoners nu niet naar het stadhuis hoeven te komen. Ze kunnen vanuit huis meepraten."

Hart onder de riem

Half april publiceerde de gemeenteraad een bericht aan alle inwoners van de gemeente. Daarin staken ze hen een hart onder de riem vanwege de coronacrisis. De raadsleden lieten ook weten dat de raad de Groningers ook in deze lastige tijd blijft vertegenwoordigen. "We gaven aan dat we als raadsleden er zijn en blijven voor de belangen van onze inwoners", aldus Wijnja. "En dat we als raad, fracties en raadsleden bereikbaar blijven voor vragen en zorgen."

Bolle vult aan: "Met 'Praat met de Raad' nodigen we de inwoners opnieuw actief uit om met ons in gesprek te gaan. Dat doen we het liefst in het stadhuis of ergens in de wijk in een dorp. Maar nu in coronatijd doen we dat op 29 oktober digitaal."

Alles over de Gemeentebegroting 2021