Raad bespreekt parkeermaatregelen

Gepubliceerd op: 16 april 2024 18:04

fot betaald parkeren

Parkeren. Een onderwerp dat vaak in de gemeenteraad aan de orde komt. Woensdag 17 april weer. Want dan bespreekt de raad 14 maatregelen die het college van B&W heeft bedacht die het bestaande parkeerbeleid beter moeten maken.

De gemeenteraad bespreekt woensdag 17 april van 18.30 tot 20.30 uur in de raadzaal van het stadhuis op de Grote Markt de parkeermaatregelen. Deze vergadering is openbaar en kan rechtstreeks worden gevolgd via de livestream op deze website van de gemeenteraad. Een aantal inwoners heeft zich aangemeld om in te spreken. Met deze insprekers begint de vergadering.

Wensen en bedenkingen

De raad kan zogeheten 'wensen en bedenkingen' over de parkeerplannen meegeven die het college van B&W in een collegebrief aan de raad heeft opgeschreven. Deze 'wensen en bedenkingen' kan het college meenemen in een nog te maken raadsvoorstel over de parkeermaatregelen waar de raad later over stemt.

Collegebrief Parkeermaatregelen

Het college van B&W wil de beschikbare parkeerruimte zoveel mogelijk inzetten voor bewoners in de gemeente en hun bezoek. "De parkeermaatregelen moet het bezoek van mantelzorgers, dienstverleners, vrienden en familie aan onze bewoners vergemakkelijken", zegt het college.

Anders wordt het voor andere parkeerders. B&W: "Nog te vaak kiezen juist forenzen, bezoekers van de binnenstad en andere wijkvreemde parkeerders voor een (gratis) parkeerplaats op straat." Voor deze groepen willen B&W inzetten op P+R-terreinen, doorfietsroutes en openbaar vervoer. "Als er toch gekozen wordt voor een parkeerplaats in de stad, dan zijn er parkeergarages; liever een auto in een parkeergarage dan op straat geparkeerd."

De maatregelen hebben als doelen onder meer de leefbaarheid verhogen door openbare ruimte te creëren voor spelen, ontmoeting en vergroening en het terugdringen van parkeeroverlast van zogenoemde ongewenste parkeerders. Verder moeten de maatregelen de parkeerregimes in de verschillende wijken eenvoudiger maken om misvattingen – en zo onnodige boetes - te voorkomen. De huidige parkeerschillen – die uitgaan van de afstand tot de binnenstad – verdwijnen.

Kortparkeertarief

De plannen betekenen voor meer gebieden in Groningen dat parkeren op straat straks ook in de avond en op zondag geld kost. Het kortparkeertarief gaat in de zone om de binnenstad veelal omhoog. "Een parkeerplaats op straat is op meerdere plaatsen nog goedkoper dan een plaats in de (gemeentelijke) parkeergarages", aldus B&W, bijvoorbeeld in de Oosterpoort. "Door het stellen van een hoger kortparkeertarief zouden we vreemdparkeerders verleiden om te kiezen voor de parkeergarages of om gebruik te maken van de P+R-terrein, het openbaar vervoer en/of deelmobiliteit."

Ook het bezoekersparkeren wordt aangepast: in plaats van een weeksaldo komt er een jaarsaldo. "Zo geven we de bewoners de vrijheid zelf te kunnen kiezen wanneer en hoelang hun bezoek parkeert."

Wijkcentra

Ook de parkeerregimes van een aantal wijkcentra verandert in de plannen. Nu betaal je soms wel, soms niets of de eerste 2 uur niets. Straks betalen bezoekers van de winkelcentra in Selwerd, Overwinningsplein, Van Lenneplaan en Helperplein voor het eerste halfuur 50 cent, daarna het reguliere straatparkeertarief. Bij de winkelcentra in Lewenborg, Vinkhuizen en Beijum blijft het gratis.

Rondjes rijden

Verder wil het college een maximum van 1 of 2 bewonersvergunningen per adres om de parkeerdruk in de tweede parkeerzone terug te dringen. "Bewoners hebben onvoldoende ruimte om hun eigen auto te parkeren. Ze moeten rondjes rijden om na een werkdag een plekje te vinden of kunnen helemaal geen plek vinden." Verder worden een tweede parkeervergunning hoger. Want, zo stelt het college: "We vinden het minder vanzelfsprekend dat bewoners een tweede auto in de openbare ruimte parkeren."

Bij de agenda van de raadssessie over parkeren zijn alle stukken over de maatregelen te vinden