Raad keurt plannen Grote Markt goed

Gepubliceerd op: 23 december 2021 17:12

foto plannen Grote Markt
Met ruime meerderheid heeft de gemeenteraad woensdag 22 december 2021 ingestemd met het Grote Markt-plan. Op het plein komt een mix van openbare zitplekken en horeca-terrassen, speelplekken, een waterbassin en een groep van 25 bomen.

De herinrichting van de Grote Markt is onderdeel van de visie 'Bestemming Binnenstad' uit 2016. Doel is meer ruimte in de binnenstad voor voetganger en fietser, een aangenamere verblijfsruimte, meer groen en een betere toegankelijkheid. De plannen voor de Grote Markt kosten 14 miljoen euro.

Motie van afkeuring

De definitieve plannen voor de nieuwe Grote Markt kreeg niet de steun van 100% Groningen, Stadspartij en PVV. Deze partijen probeerden vergeefs de besluitvorming uit te stellen omdat zij van mening zijn dat de inspraak en participatie onvoldoende is geweest. Een voorstel voor uitstel kreeg verder alleen steun van de SP. Een motie van afkeuring van Stadspartij, 100% Groningen PVV over het proces, de participatie van betrokkenen en de gang van zake rondom het inrichtingsplan en het uitvoeringskrediet Grote Markt kreeg verder geen steun.

De werkzaamheden voor de herinrichting van de Grote Markt beginnen waarschijnlijk na de Meikermis in 2022. De 'nieuwe' Grote Markt moet in de loop van 2023 klaar zijn.

Meer informatie over herinrichting van de Grote Markt

Stadskerk

De gemeenteraad vergaderde vanwege corona in hybride vorm voor het eerst in de Stadskerk aan de Friesestraatweg. Een deel van de raad was daar aanwezig, plus het voltallige college van B&W. De rest deed vanuit huis mee. Na een voorbereidende commissie met ruimte voor debat vertrok iedereen - behalve de voorzitter (burgemeester Schuiling) naar huis om vervolgens in een geheel digitale vergadering te besluiten over alle raadsvoorstellen, amendementen en moties.

Oosterhamrikzone

De raad naam ook besluiten over onder meer de Mobiliteitsvisie met de verkeersplannen voor de Oosterhamrikzone en de Regiovisie Jeugdhulp. Zie voor alle besluiten van de raad de raadsagenda met alle stukken, de besluitenlijsten en de stemresultaten.

Raadsvergadering terugkijken

foto raad in stadskerk