Raad neemt afscheid van wethouder Van der Schaaf

Gepubliceerd op: 31 mei 2022 13:05

Roelanf van der Schaaf

De raadsvergadering van de gemeenteraad van Groningen op de Politieke Woensdag van morgen, 1 juni duurt, is naar verwachting kort. Er staan geen zogeheten 'bespreekpunten' op de agenda waarover de raad uitgebreid debatteert. Wel stemt de raad over een optie tegen extra gaswinning en is er het afscheid van wethouder Roeland van der Schaaf.

De motie over de gaswinning wordt door 8 raadsfracties ingediend op initiatief van de ChristenUnie. Deze partijen komen in actie na het bericht dat de Gasunie zegt dat er extra gas in Groningen moet worden gewonnen omdat de bouw van de stikstoffabriek in Zuidbroek vertraging oploopt.

Onacceptabel

De politieke partijen vinden extra gaswinning uit het Groningerveld door vertraging van de fabriek onacceptabel. Als dat toch gebeurt, moet de Groningse gemeenteraad, in samenwerking met de regio, in beroep tegen een winningsbesluit die extra gaswinning regelt. De 8 partijen die de motie 'Geen extra gaswinning' indienen hebben al een ruimte meerderheid in de gemeenteraad.

Aanpak seksuele intimidatie

Verder komt een motie ('Veilig uitgaan in Groningen') in stemming die vraagt naar een plan om seksuele intimidatie in het Groningse uitgaansleven tegen gaan. Dat zou moeten met onder meer trainingen voor horecapersoneel met als doel tips geven hoe om te gaan met seksuele intimidatie.

Vraag naar Angela

In het plan zou ook het landelijke initiatief 'Vraag naar Angela' betrokken moet en worden. Met het codewoord "Angela" kan iemand discreet aan het barpersoneel doorgeven te worden lastiggevallen. Zo kan het personeel de bezoeker snel en onopvallend uit een onveilige situatie halen. Deze motie wordt tijdens de raad ingediend door 8 fracties op initiatief van Stadspartij 100% voor Groningen.

Afscheid wethouder Van der Schaaf

Aan het eind van de vergadering is het afscheid van wethouder Roeland van der Schaaf. Hij heeft een nieuwe baan en gaat aan de slag als dijkgraaf bij het waterschap Noorderzijlvest. Van der Schaaf is bijna 10 jaar wethouder in de gemeente Groningen geweest met in zijn portefeuille onder meer wonen, wijken, ruimtelijke ordening en versterking. Daarvoor was hij ook raadslid.

Complete agenda van deze raadsvergadering

Politiek Vragenuur

Vóór de raadsvergadering is er om 15.30 uur nog het wekelijkse Politiek Vragenuur van de gemeenteraad. Daarin vragen van raadsleden aan B&W over de renovatie van Paddepoel Zuid en OV-fietsen op station Europapark.

De vragen van het Politiek Vragenuur

Foto van stikstoffabriek hieronder: website Gasunie

foto stikstoffabriek Zuidbroek foto website Gasunie