Raad neemt besluit over afval en drafbaan

Gepubliceerd op: 08 september 2020 16:09

drafbaan uit de lucht
De Groningse gemeenteraad zou woensdag 9 september beginnen met een zogeheten interpellatiedebat over de vechtpartij met voetbalhooligans afgelopen weekeinde.

Een interpellatiedebat is een debat tijdens een raadsvergadering over een actueel onderwerp dat oorspronkelijk niet op de agenda stond maar plotseling wel actueel is. GroenLinks, D66, SP, Partij voor de Dieren en 100% Groningen hebben dit debat aangevraagd naar aanleiding van de vechtende hooligans, afgelopen zaterdag in de binnenstad van Groningen. Zij willen van burgemeester Koen Schuiling een uitgebreid feitenrelaas en een analyse horen van wat er is gebeurd. Ook met het oog op situaties in de toekomst. In de loop van 9 september wer duidelijk dat het interpellatiedebat vervalt en dagt de vragen uit de aanvraag van het debat aan de orde komen tijdens het vragenuur om 16.30 uur.

Referendum

De vechtpartij van de hooligans rond de wedstrijd FC Groningen – Arminia Bielefeld is één van de vele onderwerpen op de agenda van de raad. Het wordt woensdag hoe dan ook een diverse vergadering. Er zijn onder meer een afscheid (van de voormalige griffier), een installatie van een nieuw raadslid (Yaneth Menger die Erick Bakker van 100% Groningen vervangt) en een bespreking en stemming over een initiatiefvoorstel (van de SP over een referendumverordening in Groningen).

Verder neemt de raad ook besluiten over het nieuwe afvalbeleid en de toekomst van het evenemententerrein Drafbaan Groningen. Dat zijn twee onderwerpen die zeer leven onder inwoners van Groningen.

Diftar

Nieuw afvalbeleid is nodig vanwege de herindeling vorig jaar van de oude gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer. De raad stemt over een voorstel van B&W voor de invoering van Diftar met ingang van 2022. Bij Diftar – dat staat voor gedifferentieerde tarieven – betalen inwoners naast een vastrechttarief ook voor het aantal keren dat zij hun grijze of groene minicontainer laten legen of restafval of GFT wegbrengen naar een (ondergrondse) container. Dit moet afvalscheiding stimuleren. De verwachting is dat zo de jaarlijkse hoeveelheid restafval in Groningen met 13,3 miljoen kilo afneemt.

De vraag is: kiest de raad voor Diftar voor de gemeente Groningen? De mogelijkheid bestaat om het raadsvoorstel zo te wijzigen dat heel Groningen in plaats van Diftar een vast tarief krijgt. Vast tarief is de manier waarop het in de oude gemeente Groningen gaat. Hoe vaak je afval in de container gooit is dan niet van belang. Met vast tarief daalt de hoeveelheid restafval met 6,5 miljoen kilo. Dat is minder dan bij Diftar.

Drafbaan

De raad neemt ook een besluit over de toekomst van de drafbaan in het stadspark. B&W willen de huurovereenkomst met drafsportvereniging KHRV opzeggen en de drafbaan volledig tot een evenemententerrein ontwikkelen. De drafsport is tegen het verdwijnen van hun sport in Groningen. En omwonenden maken zich zorgen over toenemende overlast door meer en grotere evenementen met tienduizenden bezoekers.

Politiek Vragenuur

Voorafgaande aan de raad om 17.00 uur is er het Politiek Vragenuur dat om 16.30 uur begint. Daarin stellen raadsleden vragen aan het college van B&W over de verkoop van sociale huurwoningen in Oosterhogebrug en Ulgersmaborg (SP), de hoge positie van Groningen in een landelijke lijst van verwarde personen (ook SP) en de reactie van Groningen op het Nationaal Groeifonds (D66).

De raadsvergadering en het Vragenuur zijn openbaar en live te volgen via deze website van de gemeenteraad

Agenda met alle stukken van de raadsvergadering

Vergadering bijwonen?

In verband met de coronarichtlijnen is er ruimte voor een beperkt aantal inwoners om de vergadering in de zaal te volgen. Belangstellenden worden verzocht zich van tevoren aan te melden bij de raadsgriffie (email: griffie@groningen.nl of bellen met 050 367 7702) om teleurstelling aan de deur te voorkomen.