Raadsleden op bezoek bij Steunpunt Huren

Gepubliceerd op: 10 april 2024 17:04

foto steunpunt huren
Raadsleden luisteren naar voorzitter Marinus Jongman van de stichting Steunpunt Huren.

Kun je als individueel raadslid 'het verschil maken'? Een raadslid maakte 6 jaar geleden een plan voor een steunpunt voor huurders. De raad nam zijn initiatiefvoorstel aan en sinds 2021 kunnen huurders er terecht voor advies, ondersteuning en bemiddeling. De gemeenteraad kwam woensdag 10 april langs voor een werkbezoek.

Dat raadslid was Maarten van der Laan, inmiddels geen raadslid meer. Hij maakte gebruik van het recht van een raadslid om zelf een zogeheten initiatiefvoorstel te maken: het initiatiefvoorstel 'steunpunt huren'.

Omdat hij de gemeenteraad meekreeg, is het college van B&W ermee aan de slag gegaan. Zijn idee voor een Steunpunt Huren heeft de gemeente in samenwerking met de Groninger Studentenbond en het Steunpunt Bemiddelingskosten Groningen.

Kosteloos

Bij het Steunpunt Huren Groningen is een stichting, gesubsidieerd door de gemeente Groningen. Huurders kunnen er kosteloos en laagdrempelig juridisch advies en ondersteuning krijgen. Het kan ook bemiddelen bij kwesties tussen huurders en verhuurders.

Iedere inwoner van de gemeente met een huurvraag of huurprobleem met betrekking tot de huur van woonruimte kan er terecht. Het Steunpunt wordt geleid door de directeur. Hij krijgt ondersteuning van een team vrijwilligers bestaande uit studenten van de Rijksuniversiteit en de Hanzehogeschool.

Schimmelvorming

Voorzitter Marinus Jongman en directeur Rik Kiers vertelden de raadsleden dat steeds meer huurders het Steunpunt weten te vinden. Onderwerpen waarmee huurders komen zijn onder meer onderhoud (bijvoorbeeld schimmelvorming), servicekosten, borgen, huurprijzen, bemiddelingskosten en huurcontracten.

Steunpunt Huren Groningen