Stoelen bijgezet voor Wijkgesprek

Gepubliceerd op: 14 juni 2023 15:06

foto wijkgesprek 1

Voor de gemeenteraad was het een primeur op woensdag 7 juni : in een buurthuis gaan zitten om met wijkbewoners in gesprek te gaan over hun wijk. Wat gaat er goed? En wat niet en moet echt beter? Raadsleden van diverse politieke partijen gingen in buurtcentrum Sonde2000 aan de Eikenlaan (Selwerd) in gesprek met inwoners van Selwerd, De Hoogte en de Indische Buurt.

Politieke partijen hebben allemaal hun eigen manieren om in contact te komen en te blijven met inwoners van de gemeente. Maar om als gemeenteraad – zoals op 7 juni in Selwerd – het in de wijk met wijkbewoners in een open gesprek te hebben over wat ze maar met de raad willen bespreken, dat was nieuw.

Flyers

Een beetje ouderwets is het wel: in een zaaltje gaan zitten. Maar het werkte wel, nadat raadsleden ook bij supermarkten flyers hadden uitgedeeld om mensen uit te nodigen voor het wijkgesprek. "We moeten stoelen bijzetten", zei raadslid en gespreksleider van het wijkgesprek Daan Brandenbarg. "Dus dan kunnen we gelijk concluderen dat het een succes is en een goede manier om als raadsleden met inwoners in gesprek te gaan."

Zo'n 35 inwoners uit Selwerd, De Hoogte en de Indische Buurt konden de 12 aanwezige raadsleden verwelkomen. Onder hen ook vertegenwoordigers van wijk- en buurtorganisaties. Ook waren de wethouder Rik van Niejenhuis en Eelco Eikenaar aanwezig.

Wijkvernieuwing

Aanleiding voor dit – eerste – wijkgesprek van de gemeenteraad is de nieuwe fase van de wijkvernieuwing in de noordelijke wijken van de gemeente Groningen. Om de woon- en leefsituatie nog meer te verbeteren gaat er nog meer geld naartoe.

Meer informatie over de wijkvernieuwing in Groningen>>

Volksvertegenwoordiging

De gemeente is nu druk bezig om samen met woningbouwcorporaties, maatschappelijke organisaties, politie en onderwijsinstellingen nieuwe plannen voor wijken als Selwerd, De Hoogte en de Indische Buurt te maken. Daarom wil de gemeenteraad als volksvertegenwoordiging met de inwoners van de betrokken wijken in gesprek over wat er volgens hen moet gebeuren.

En wat waren dan zoal de zaken die de inwoners van Selwerd, De Hoogte en de Indische Buurt de raadsleden wilden meegeven? Verschillende onderwerpen kwamen aan de orde. Bijvoorbeeld de scheefgroei in de verhouding studenten en niet-studenten in sommige buurten, soms wel 80 % studenten.

Kamerverhuur

Een inwoner: "De Indische Buurt is geleidelijk veranderd van gezinswijk naar een 'gestudiofiseerde' wijk. Woningen worden opgekocht en omgebouwd tot studio's voor kamerverhuur. Dat komt de leefbaarheid en sociale cohesie niet ten goede. Er is steeds minder ruimte voor gezinnen."

Zootje

Meerdere inwoners brachten studentenoverlast ter sprake. "In Selwerd zijn veel studenten die hun fietsen overal neerzetten, het is een zootje." Ook andere vormen van overlast kwamen aan de orde. "In Selwerd-Zuid zijn dealers actief maar de politie zie je maar weinig. Bewoners moeten maar afwachten of hun fiets 's ochtends nog buiten staat."

De wens van vergroening kwam ook naar boven. "In het Ebbingekwartier zie je overal mooie plantenbakken. Waarom kan dat niet in de Indische Buurt? Een paar tegels optillen lost het probleem niet op." Ook de communicatie van en samenwerking met de gemeente kwam aan de orde. "Kom uit de ivoren toren", riep een inwoners op. "En ga in gesprek met sleutelfiguren en vrijwilligers in de wijk en neem kennis van burgerinitiatieven."

Stress

Een aantal inwoners bracht de overlast bij het warmtenet van Warmtestad in. De werkzaamheden zorgen voor langdurige overlast en veel stress. "We hebben de hele dag ronkende bulldozers en apparatuur voor de deur", aldus een inwoner. "We hebben geen leven meer." Compensatie voor de overlast werd geopperd.

Ook genoemd: afval. "Je ziet veel grofvuil op straat", vertelde een student uit de West-Indische buurt. "Je kunt je afval wel wegbrengen, maar niet iedereen heeft een auto. Is het een idee om in de buurt jaarlijks een container neer te zetten voor grofvuil?"

De aanwezige inwoners kwamen met meer onderwerpen. Daarvan is een beknopt overzicht gemaakt:

Overzicht van ingebrachte onderwerpen Wijkgesprek Selwerd, De Hoogte en Indische Buurt>>

Gespreksleider en raadslid Daan Brandenbarg benadrukte dat de gemeenteraad er niet voor kan zorgen dat de ingebrachte punten 'morgen' zijn opgelost. "Maar het is wel belangrijk dat wij als raad weten waar jullie mee zitten als we de nieuwe plannen voor de wijkvernieuwing gaan bespreken."

Meer wijkgesprekken

Na de zomer volgen ook in andere – noordelijke – wijken waar wijkvernieuwing plaatsvindt wijkgesprekken waarvoor de raad inwoners voor zal uitnodigen. Na afloop van het plenaire gedeelte praatten raadsleden, inwoners en wethouders nog een tijd met elkaar verder.

foto wijkgesprek 2