Tijdelijke buurthuizen voor Meerstad en Gravenburg

Gepubliceerd op: 12 maart 2024 14:03

foto raadslid Mirjam Gietema
Raadslid Mirjam Gietema nam het initiatief voor de motie 'Ook een sociaal-culturele accommodatie voor Meerstad en Gravenburg'.

Een buurthuisbus voor een eigen wijkcultuur? In Meerstad en Gravenburg komen tijdelijk 'buurthuizen' als ontmoetingsplek in de wijk totdat er structurele sociaal-culturele accommodaties komen. De gemeenteraad wil dat de gemeente daar samen met bewoners mee aan de slag gaat.

De gemeenteraad nam woensdag 6 maart unaniem een motie aan die vraagt om – desnoods tijdelijk - ontmoetingsplekken in beide wijken te organiseren. In Meerstad en Gravenburg zijn nu nog geen door de gemeente gesubsidieerde sociaal-culturele accommodaties.

Motie 'Ook een sociaal-culturele accommodatie voor Meerstad en Gravenburg

Wachten

De bedoeling is wel dat die er in de toekomst komen. "Maar wachten op de uitbreiding van Meerstad en de bouw van De Held 3 betekent dat deze wijken nog minimaal vijf jaar wachten op een sociaal-culturele accommodatie", aldus raadslid Mirjam Gietema (D66), de initiatiefnemer van de motie 'Sociaal-culturele accommodatie in Meerstad en Gravenburg."

Wijkcultuur

Volgens haar en de andere indieners van de motie belemmeren de afwezigheid van een sociaal-culturele accommodatie in beide wijken de sociale cohesie en het ontstaan van nieuwe initiatieven en verenigingen. "Een tijdelijke ontmoetingsplek in deze wijken stimuleert het ontstaan van een eigen wijkcultuur met bijbehorende activiteiten als op de korte termijn."

Buurthuisbus

Dorpsbelangen Meerstad had tijdens een raadssessie over het accommodatiebeleid van de gemeente ingesproken. Deze organisatie zei graag een locatie te willen voor activiteiten gedurende het hele jaar, ook voor activiteiten voor specifieke doelgroepen als ouderen en jeugd. Ideeën zijn geopperd over een buurthuisbus of een drijvend gebouw zoals dat van Bureau Meerstad.

Wethouder Eelco Eikenaar (SP) zegt met de motie aan de slag te gaan. "Ik zie wel mogelijkheden. Ik zie wel vooral behoefte in Meerstad en minder in Gravenburg, maar we gaan de gesprekken aan." Het college van B&W werkt sowieso al aan een brief voor de gemeenteraad over hoe om te gaan met voorzieningen in nieuwe wijken of uitbreidingswijken als Meerstad en ook de Suikerzijde. Die brief krijgt de raad voor de zomer."

Agendapunt over de sociaal-culturele accommodaties (Nota sociaal-culturele accommodaties 'Open naar elkaar') van de raadsvergadering 6 maart terugkijken

foto Meerstad