Toekomst sportvoorzieningen en Stadshavens op de agenda

Gepubliceerd op: 23 april 2024 18:04

foto sport ambitiedocument

Het idee van een Geheugenpaviljoen ter herinnering aan de Zuidelijk Ringweg, de toekomst van de sportvoorzieningen in de gemeente Groningen en de plannen voor Stadshavens. Dat zijn 3 van de onderwerpen die de gemeenteraad van Groningen morgen op de Politieke Woensdag van 24 april bespreekt.

Om 16.30 uur staat het plan voor een Geheugenpaviljoen op de agenda. Het college van B&W vindt het laten staan van een stukje van de Zuidelijke Ringweg als herinnering aan die ringweg uitstekend passen in het aan te leggen Zuiderplantsoen. Met een petitie (meer dan 1600 handtekeningen) en mails (meer dan 200) aan de raad hebben veel inwoners laten weten tegen het Geheugenpaviljoen te zijn.

Planproces

Het college houdt vast aan het Geheugenpaviljoen. "Wij vinden het jammer dat niet iedereen het Geheugenpaviljoen kan waarderen", aldus B&W. "Tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die er wel blij mee zijn." Het college vindt dat er een zorgvuldig "planproces" is geweest.

Aanpassingen

De raadsfracties van Stadspartij 100% voor Groningen en PvdA hebben het initiatief genomen om het Geheugenpaviljoen in de raad te bespreken. Ze willen de meningen van alle partijen in de raad weten over het planproces en de geschiktheid van het Geheugenpaviljoen op de beoogde plek in het Zuiderplantsoen. Aan het college van B&W vragen zij: "Welke ruimte ziet het college om nog eventuele aanpassingen te maken aan het geplande kunstwerk?"

Capaciteitsonderzoek

De toekomst van de gemeentelijke sportvoorzieningen in Groningen staat om 18.30 uur op de agenda. Dat is er iets moet gebeuren, staat volgens B&W vast. Het aantal Groningers neemt toe, dus ook de vraag naar sport- en beweegvoorzieningen waarvan de binnensportcomplexen verouderd zijn (gemiddeld 37 jaar oud). Om de sportambities te onderbouwen is er een capaciteitsonderzoek sportaccommodaties geweest.

Extra ijsvloer

B&W willen onder meer extra buitensportvoorzieningen; er is vooral behoefte aan extra hockey- en tennisvoorzieningen. Verder zet het college in op 2 extra sporthallen en 1 extra sportzaal, minimaal 4 25-meter zwembanen erbij ("Waarschijnlijk bij de nieuwbouw van sportcentrum Kardinge") en een extra ijsvloer van 30x06 meter ("Waarschijnlijk bij de nieuwbouw van sportcentrum Kardinge"). En er moet ook worden verduurzaamd.

Oosterpoort

Al deze sportambities gaan gepaard met een "forse investeringsopgave", zeggen B&W. Oftewel: dit kost veel geld. Terwijl er meer grote projecten aankomen zoals de toekomst van Martiniplaza en de vervanging van de Oosterpoort en nog meer. Daarom horen deze sportambities bij de zogenoemde Strategische Investeringsagenda (SIA) van de gemeente Groningen waar veel projecten in staan en die niet allemaal gelijk uitgevoerd kunnen worden. B&W: "De opgaven variëren in omvang en zullen gefaseerd uitgevoerd moeten worden."

Ambitiedocument
Alle ambities voor de sportvoorzieningen staan het 'Ambitiedocument (door)ontwikkeling sportvoorzieningen 2037'. Tot dat jaar kijkt het college met het wensenlijstje vooruit. Als de raad hiermee akkoord gaat – de stemming is bij de raadsvergadering van 15 mei - gaat het college aan de slag met concrete plannen voor de Groningse sportvoorzieningen voor de komende 13 jaar.

Stadshavens

Later op de avond (21.00 uur) bespreekt de raad de plannen voor de nieuwe wijk Stadshavens. Dat moet een groene, stedelijke wijk worden met in totaal 3.300 woningen, 33.000 m² commerciële en maatschappelijke bedrijfsruimte, en een Havenpark.

Inspreeksessie

Vorig week was er een speciale inspreeksessie rond dit onderwerp. Verschillende inwoners en bewonersorganisaties hebben daar gebruik van gemaakt. De komende raadsessie is alleen voor de raad om met elkaar en het college over de plannen praten. Omdat er dus al een speciale inspreeksessie over Stadshavens is geweest, is er nu geen gelegenheid voor inspreken.

De gehele agenda, met alle documenten, en ook andere raadsessies over andere onderwerpen

foto stadshavens