Eindelijk bouwvakkers en geen puntschoenen meer

Gepubliceerd op: 27 oktober 2021 17:10

foto leergesprek lellens 2
Wat zijn de ervaringen van Groningers die in de versterking zitten? Wat gaat goed en wat niet? Wat valt er te leren voor nieuwe versterkingsprojecten? De gemeenteraad van Groningen was deze week in Lellens voor een 'leergesprek' met inwoners.

Het 'leergesprek' vindt plaats in het al versterkte dorpshuis 't Proathoeske, in aanwezigheid betrokken partijen als NCG (Nationaal Coördinator Groningen), de gemeente Groningen en Bedrijfsbureau BI en aannemer Rottingshuis. Daar vertellen inwoners tegen de aanwezige raadsleden dat ze positief zijn over hoe het inmiddels met de versterking gaat. "Het gaat best goed en snel."

Puntschoenen

Bedrijfsbureau BI en Rottinghuis nemen het hele dorp onder handen. Inwoners die tijdens de bouwwerkzaamheden hun huis uit moeten, wonen in de tijdelijke huisvesting aan de rand van het dorp. De inwoners zijn opgelucht dat de versterking eindelijk is begonnen. "Ik ben blij dat ik nu bouwvakkers over de vloer heb en geen mensen meer met puntschoenen", zegt een inwoner.

Lang was er onzekerheid wat er met hun huis ging gebeuren en wanneer. "Dat wachten zonder stip op de horizon was erg lastig." Vanuit de inwoners komt het advies voor de gemeente om actief de vinger aan de pols te houden hoe het met mensen gaat in zo'n onzekere periode. "Organiseer koffie-ochtenden en kijk of mensen hulp nodig hebben."

Kwalijk

Ook ondersteuning voor inwoners als er wel schot in de zaak komt, vinden de inwoners van Lellens belangrijk. Begrijpt iedereen de stroom informatie die op hen afkomt wel? Is er wel voldoende begeleiding bij het maken van de vele keuzes waar mensen in de versterking mee te maken krijgen? "Als je goed voor jezelf opkomt, lukken er dingen. Dus niet als je dat niet zo goed kunt en dat is kwalijk."

Van het leergesprek in Lellens - ruim 20 huizen en zo'n 80 inwoners - wordt een verslag gemaakt met leerpunten voor de organisaties die bij de versterking zijn betrokken. Om van te leren voor nieuwe versterkingsprojecten. Dit leergesprek in Lellens is een vervolg op de dorpsgesprekken over de aardbevingsproblematiek die de gemeenteraad van Groningen eind vorig jaar in Ten Boer, Ten Post en Woltersum met inwoners van het aardbevingsgebied heeft gevoerd. Zie: Dorpsgesprekken Aardbevingen

Begin november is het verslag van het Leergesprek met de aanbevelingen en leerpunten gepubliceerd:

Verslag Leergesprek Lellens en aanbelingen/leerpunten