Gemeenteraad bespreekt plannen Suikerzijde

Gepubliceerd op: 20 mei 2021 10:05

foto suikerzijde plein
Het college van B&W wil van het noordelijke gebied van het voormalige suikerfabriekterrein een compleet nieuwe wijk maken. De gemeenteraad bespreekt op de Politieke Woensdag van 26 mei de voorstellen voor De Suikerzijde deelgebied Noord. Inwoners kunnen dan ook inspreken om de raadsleden te vertellen wat zij ervan vinden.

Op de agenda van deze raadsbijeenkomst van 17.00 tot 18.30 uur staan de structuurvisie De Suikerzijde, het bestemmingsplan De Suikerzijde deelgebied Noord en de zogeheten Milieueffectrapportage (MER) voor het gebied. Volgens de plannen wordt De Suikerzijde deelgebied Noord een compleet en nieuw deel van de stad, met woningen en voorzieningen als scholen, winkels en horeca.

Vleermuizen en futen

Als eerste stap biedt het bestemmingsplan ruimte voor maximaal 750 woningen en maximaal 12.500 m2 aan commerciƫle en maatschappelijke voorzieningen. Dat komt deels op de huidige vloeivelden, waar vleermuizen foerageren en geoorde futen broeden. "Voor het ontwikkelen van deelgebied noord tot nieuwe wijk is het onmogelijk de huidige vloeivelden te behouden", aldus B&W. "Wij hebben echter goede alternatieven gevonden om deze beschermde natuurwaarden elders duurzaam te compenseren."

Tervisielegging

Van 10 december 2020 tot 20 januari 2021 konden inwoners bij de gemeente aangeven wat ze van deze plannen vinden. Naar aanleiding van deze zogeheten tervisielegging zijn de voorstellen van B&W op een enkel onderdeel aangepast of aangescherpt.

Inspreken

In de raadssessie van 26 mei gaan de politieke partijen in de raad met elkaar en het college in debat over de voorstellen voor De Suikerzijde. Aan het begin van die sessie kunnen inwoners inspreken om de raadsleden te vertellen wat zij van de voorstellen vinden. Deze sessie is live te volgen via de livestream op deze website.

Hoe werkt dat, inspreken?

Informatie over de plannen voor De Suikerzijde