Gemeenteraad houdt inspreeksessie over Stadshavens

Gepubliceerd op: 11 april 2024 09:04

foto stadshavens

De gemeenteraad houdt woensdag 17 april een speciale inspreeksessie over de plannen voor Stadshavens. Inwoners en organisaties kunnen de raadsleden dan vertellen wat ze van de plannen vinden voor deze nieuwe woonwijk rond het Eemskanaal, tussen het Damsterdiep en de Sontweg. De inspreeksessie is tussen 21.00 en 22.00 uur.

Inspreeksessie Politieke Woensdag 17 april met alle stukken voor de gemeenteraad over de plannen voor Stadshavens

De gemeente is al jaren bezig met plannen maken voor het gebied Stadshavens. Dat moet een groene, stedelijke wijk worden met in totaal 3.300 woningen, 33.000 m² commerciële en maatschappelijke bedrijfsruimte, en een Havenpark. Om plaats te maken voor de nieuwbouw verdwijnt het bedrijven- en industrieterrein langs het Eemskanaal. Karaktervolle gebouwen in het gebied, zoals de EMG-silo, de zakkenloods en de Cova-schoorsteen, blijven in de plannen behouden.

Om de Stadshaven-plannen te kunnen uitvoeren moet de gemeenteraad instemmen met wijzigingen van het zogeheten omgevingsplan voor het Stadshavens-gebied. Daar stemt de raad in de raadsvergadering van 15 mei over. Op 24 april debatteert de raad nog over het raadsvoorstel over Stadshavens.

Aanmelden voor inspreken

En nog daarvoor – op woensdag 17 april tussen 21.00 en 22.00 uur in de raadzaal van het stadhuis – is er een speciale inspreeksessie. Inwoners hebben dan de mogelijkheid in deze openbare bijeenkomst de raadsleden te vertellen wat zij van de plannen vinden. Insprekers moeten zich van te voren aanmelden bij de griffie van de gemeenteraad (mailen griffie@groningen.nl of bellen 050 367 7702).

Inspreken bij de gemeenteraad, hoe gaat dat?

Zienswijzen

Inwoners en organisaties konden begin dit jaar ook al bij de gemeente met zogeheten 'zienswijzen' aangeven wat zij van het raadsvoorstel voor Stadshavens vinden. De gemeente heeft 34 zienswijzen gekregen. "Naast een aantal positieve reacties met soms suggesties voor de concrete uitwerking, zijn er ook zorgen uit de buurt over de plannen", zegt het college van B&W hierover. Deze indieners geven aan zich niet gehoord te voelen, omdat hun inspraakreacties op het voorontwerpwijzigingsbesluit niet tot wijzingen hebben geleid."

De ingediende zienswijzen hebben niet tot veranderingen geleid. "Maar we blijven in gesprek met de omgeving en andere stakeholders over de mogelijkheden om bij de concrete uitwerking van Stadshavens tegemoet te kunnen komen aan zorgen en wensen", aldus het college.

Betonbos

Overige aandachtspunten die het college constateert zijn onder meer behoud van het Betonbos, parkeren en verkeersstromen, de voorgenomen hoogte van de nieuwe woningbouw en de inrichting van de openbare ruimte.

Meer informatie over Stadshavens

stadshavens 2