Inspraakbijeenkomst gemeenteraad over nieuw evenementenbeleid

Gepubliceerd op: 07 september 2023 11:09

foto toekomstvisie evenementen

De gemeenteraad houdt Politieke Woensdag 13 september een inspraakbijeenkomst over de plannen van het college van B&W voor het nieuwe evenementenbeleid van de gemeente. Het college wil de balans tussen een levendige en leefbare, de balans tussen reuring en rust, scherp blijven bewaken. Tijdens deze inspraaksessie van de raad kunnen inwoners de raadsleden vertellen wat ze van de 'Toekomstvisie Evenementen' vinden.

Het nieuwe evenementenbeleid staat beschreven in de 'Toekomstvisie Evenementen'. Daarin staan zo'n 30 acties die voor een groot deel betrekking hebben op "het vinden van een goede balans tussen levendigheid (een gemeente met een rijk evenementenaanbod) en leefbaarheid (een gemeente waar het prettig wonen en verblijven is zonder onacceptabele overlast, aldus B&W.

Overlast

"We willen een bruisende gemeente blijven en een podium geven aan alle mooie evenementen", aldus het college. "Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om de overlast zoveel mogelijk te beperken, voor mens, dier en milieu."

Geluidsnorm

In de toekomstvisie is het Evenemententerrein Stadspark essentieel voor de gemeentelijke ambitie een evenementengemeente te zijn met jaarlijks enkele grote openluchtconcerten en topacts. Daarbij kan het soms, bij uitzondering, voorkomen dat de geluidsnorm een korte periode wordt verhoogd. B&W willen de evenementenlocaties evenredig verdelen en zoeken nieuwe locaties en kijken naar mogelijkheden bij Stadshavens, Meerstad, Driebond, Kardinge en het Zuiderplantsoen.

Inwoners kunnen op de Politieke Woensdag van 13 september de raadsleden hun mening over deze Toekomstvisie vertellen. Deze sessie is van 18.30 tot 20.00 uur in de raadzaal van het stadhuis.

Informatie over inspreken

Deze inspraakbijeenkomst is een zogeheten beeldvormende sessie van de raad. Een week later, op woensdag 20 september, staat de evenementenvisie opnieuw op de agenda. Dan in een zogeheten meningsvormende sessie waarin de politieke partijen in de raad met elkaar en de wethouder in debat gaan over de visie. Dan is er geen gelegenheid meer om in te spreken, dat kan dus op 13 september.

Op de Politieke Woensdag van 13 september zijn er meer vergaderingen van de gemeenteraad. Wat er aan de orde komt is te vinden bij de agenda van de Politieke Woensdag van 13 september.