Petitie en 'hulpvraag' bij spreekhalfuur gemeenteraad

Gepubliceerd op: 21 maart 2024 15:03

foto betonbos
Een vertegenwoordiger van de bewoners van Betonbos aan het woord.

Het spreekhalfuur 'Inwoners in gesprek met de raad' voor de informele ontmoeting tussen raadsleden en inwoners bestaat een jaar. Inwoners en organisaties gebruiken het bijna wekelijkse half uurtje steeds vaker om de aandacht van de gemeenteraad te vragen. Deze week was er de overhandiging van een petitie en een "hulpvraag" van een aantal bewoners.

Tijdens het spreekhalfuur van 20.30-21.00 uur kunnen inwoners spontaan binnenlopen om in gesprek te gaan. Steeds vaker zijn er inwoners en organisaties die een presentatie geven aan de aanwezige raadsleden om een onderwerp bij de raad te 'agenderen'.

Het spreekhalfuur van 20 maart begon met een 'hulpvraag' van bewoners van Betonbos, de plek van een voormalig industrieterrein waar een gemeenschap van 25 personen leeft. De plek van Betonbos is onderdeel van de plannen van Stadshavens om van het gebied rond het Eemskanaal, tussen het Damsterdiep en de Sontweg, een nieuw woon-werkgebied te maken met zo'n 3.300 woningen.

Moeizaam

"Helaas passen wij niet in de plannen voor deze wijk", zei een vertegenwoordiger van de bewoners aan de raadsleden. Ze vroegen de raadsleden om hulp in het contact met de gemeente. "We willen met de gemeente om tafel om over onze toekomst te praten. Het contact is moeizaam en een beetje stroef. We praten niet direct met de gemeente. Het gaat nu over ons en niet met ons."

foto gietema
Raadslid Mirjam Gietema krijgt handtekeningen tegen bomenkap Sterrebos.

Na de bewoners van Betonbos was het de beurt aan de boomgroep van Extinction Rebellion Groningen om een petitie tegen bomenkap in het Sterrebos aan de Waterloolaan aan te bieden. Het Sterrebos moet de groene kern zijn van het toekomstige Zuiderplantsoen, onderdeel van de Aanpak Ring Zuid.

Ecosysteem

Naast het Sterebos moet dat Zuiderplantsoen bestaan uit het groen op de 'deksels' van de verdiepte ligging van de nieuwe ringweg en de kantoortuin van het gebouw van DUO/Belastingdienst. De Boomgroep Extinction Rebellion Groningen wil niet dat er in het Sterrebos bomen worden gekapt en begon een petitie. Tijdens het spreekhalfuur werden er 1757 handtekening overhandigd aan raadslid Mirjam Gietema. "Het kwetsbare en bijzondere ecosysteem van het Sterrebos verdient respect", aldus de petitie.

Raadsleden en fracties in de gemeenteraad kunnen ervoor kiezen verder te gaan met de onderwerpen die aan de orde komen tijdens het spreekhalfuur.

Meer informatie over het spreekhalfuur 'Inwoners in gesprek met raadsleden' (3 maal in de 4 weken van 20.30-21.00 uur, Anda Kerkhovenzaal, stadhuis, Grote Markt