Raad bespreekt vernieuwing omgeving winkelcentrum Lewenborg

Gepubliceerd op: 13 maart 2024 20:03

foto winkelcentrum Lewenborg

De Lewenborgers zien dat hun overdekte winkelcentrum is vernieuwd. Nu is de omgeving van het winkelcentrum aan de beurt: de parkeerplaatsen, de looproutes naar het winkelcentrum en het winkelplein bij Het Dok. De raad bespreekt woensdag 20 maart de plannen. Inwoners kunnen inspreken. Lees verder op de website van de gemeenteraad.

Aansluitend bij de vernieuwing van het winkelcentrum wil de gemeente het gebied rondom het winkelcentrum verbeteren. "Het is nu een stenig plein met weinig groen en weinig ruimte om elkaar te ontmoeten", vindt het college van burgemeester en wethouders (B&W). "Daarnaast is het winkelplein een hitte-eiland binnen een verder koele wijk."

Verblijfsplein

B&W vragen de gemeenteraad 1,285 miljoen euro om de omgeving van het winkelcentrum aan te pakken. De nadruk ligt op het beter inrichten van het plein als een verblijfsplein. Nu rijden veel fietsers en brommers dwars door elkaar. Met strategisch geplaatste plantvakken en fietsparkeerplekken ontstaat er een meer logisch route voor fietsers en brommers om langs het winkelplein te rijden in plaats van er overheen.

Door ook andere maatregelen moet de nieuwe inrichting van de openbare ruimte veel meer uitnodigen "om te verblijven, elkaar te ontmoeten, gebruik te maken van de diverse voorzieningen, elkaar te leren kennen en elkaar te helpen waar nodig", zeggen B&W.

Plannen omgeving Winkelcentrum Lewenborg: Raadsvoorstel Vernieuwing winkelcentrum Lewenborg

Inspreken

De gemeenteraad bespreekt woensdag 20 maart van 16.30 tot 17.30 uur in de raadzaal van het stadhuis de plannen voor de omgeving van het winkelcentrum. Inwoners krijgen de gelegenheid tijdens deze vergadering in te spreken. Dan kunnen ze de raadsleden vertellen wat zij van de plannen vinden.

Inspreken bij de gemeenteraad: wat is dat en hoe gaat dat?

Van het benodigde geld moet 285.000 euro uit de gemeentekas komen (budget wijkvernieuwing) en de rest (1 miljoen euro) uit de gelden van het Nationaal Programma Groningen. De plannen horen bij de wijkvernieuwing van Lewenborg en zijn tot stand gekomen met de inbreng van wijkbewoners en ondernemers.

foto winkelcentrum in Lewenborg foto