Raadssessie over Versterken en Vernieuwen

Gepubliceerd op: 13 april 2021 14:04

foto tijdelijke huisvesting ten post
Raadsleden en het college van B&W gaan op de Politieke Woensdag van 14 april met elkaar in debat over de aardbevingsproblematiek in het aardbevingsgebied van de gemeente Groningen. Deze sessie 'Versterken en Vernieuwen' is van 17.10 tot 19.00 uur. Inwoners kunnen het debat live volgen via de livestream van deze website.

De aardbevingsproblematiek is een thema dat de Groningse raadsleden blijft bezighouden. "We blijven ons druk maken over de dorpen die al zo lang getroffen worden door aardbevingsellende vanwege de gaswinning", schreef de gemeenteraad eind vorig jaar in de uitnodiging waarin de raadsleden huis-aan-huis de inwoners van de oude gemeente Ten Boer uitnodigden voor een gesprek over de aardbevingsproblematiek.

Mondelinge en Schriftelijke Vragen

In november en december zijn op 3 avonden in Ten Boer, Ten Post en Woltersum 6 dorpsgesprekken tussen inwoners en raadsleden. Inwoners deelden daar hun ervaringen, zorgen en vragen rond schadeafhandeling, versterking en dorpsvernieuwing. De dorpsbijeenkomsten hebben een hoop onderwerpen en concrete vragen opgeleverd waar de raad mee aan het werk is gegaan. De raad heeft bijvoorbeeld vele Mondelinge en Schriftelijke Vragen gesteld aan het college van B&W.

Dorpsvernieuwing

Op de Politieke Woensdag van 31 maart 2021 vond er een informatieve raadssessie plaats over 'Vernieuwen en Versterken'. Die ging onder meer over de stand van zaken van de versterkingsoperatie en de dorpsvernieuwing in Ten Boer, Ten Post en Woltersum. Deze sessie was live te volgen en is hier terug te kijken (10.00 uur).

De raadssessie van woensdag 14 april is een vervolg. Raadsleden kunnen terugkijken op de dorpsgesprekken, de antwoorden van het college op de vele Mondelinge en Schriftelijke vragen en de stand van zaken rond de versterkingsoperatie en de dorpsvernieuwing (oftewel de 'Versterking en Vernieuwing'). Ze zullen daarover met elkaar en het college van B&W in debat gaan. Ook het nieuwe Plan van Aanpak Versterking dat in de maak is, kan aan de orde komen.

Plan van Aanpak Versterking

Rond de zomer komt het college van B&W met dat nieuwe Plan van Aanpak Versterking voor de gemeente Groningen. De gemeenteraad bespreekt dat en stemt daar later ter vaststelling over in een raadsvergadering.

Voor alle informatie over de dorpsgesprekken over de aardbevingsproblematiek tussen raadsleden en inwoners van het aardbevingsgebied en de mondelinge en schriftelijke vragen over dit thema en de antwoorden van het college daarop, zie: gemeenteraad.groningen.nl/contact-met-de-raad/Dorpsgesprekken-Aardbevingen

Deze sessie is 1 van meerdere raadssessies van de gemeenteraad op de Politieke Woensdag van 14 april. Meer informatie over deze Politieke Woensdag

Foto: Tijdelijke huisvesting Ten Post