Zorg in Woltersum over leefbaarheid bij versterking

Gepubliceerd op: 14 december 2023 12:12

foto dorpsgesprek Woltersum

Wat kan de gemeenteraad doen voor de inwoners van het aardbevingsgebied? Ook in Woltersum, bij het derde Dorpsgesprek Aardbevingen met raadsleden en inwoners, legden de aanwezige raadsleden dat uit. De gemeenteraad kwam naar het dorpshuis De Bongerd vooral om te luisteren naar de ervaringen van de inwoners over de versterking van huizen, de schadeafhandeling en de dorpsvernieuwing.

"We krijgen als raad veel stukken met getallen", vertelde raadslid Justine Jones. "Maar we willen ook de persoonlijke verhalen achter de getallen weten. Want in getallen kun je niet wonen. Het gaat ons hier om de persoonlijke ervaringen. Die kunnen we meenemen in het gesprek met de wethouder over de aanpak van de aardbevingsproblematiek. Signaleren van wat er speelt bij de inwoners is een belangrijke taak van ons als volksvertegenwoordigers."

De bijeenkomst met raadsleden en inwoners in Woltersum op 9 december was het derde Dorpsgesprek Aardbevingen dat de gemeenteraad in het aardbevingsgebied van de gemeente Groningen aan de orde. Eerder waren er gesprekken in Ten Boer (9 november) en Ten Post (30 november).

De raad heeft de dorpsgesprekken in november en december gehouden in voorbereiding op de bespreking van het zogeheten Lokaal Plan van Aanpak Versterking 2024 met de nieuwste versterkingsplannen voor de gemeente Groningen. Die bespreking was op woensdag 13 december.

Bespreking Lokaal Plan van Aanpak Versterking 2024 terugkijken

Meerstad

In Woltersum kwamen zorgen naar boven over de dorpsvernieuwing. Bewoners ontvangen af en toe wat informatie, maar missen een integraal plan. Dorpsbelangen sloot zich hierbij aan. "Het is een langzaam proces." Er is veel behoefte aan nieuwe huurwoningen, maar de inwoners voelen gebrek aan urgentie.
Een inwoner vergeleek Woltersum met de nieuwbouwwijk van de stad Meerstad. "Daar moeten nog duizenden woningen bij. Maar het lijkt wel of op de dorpen in de voormalige gemeente Ten Boer de rem is gezet." Het dorp heeft wel ideeën. "Maar het schiet geen hout op." De vertegenwoordiger van de dorpsvereniging: "Er zijn mogelijkheden, maar die stuiten op bureaucratie."

Net als tijdens de vorige dorpsgesprekken komt de vertraging in de versterkingsadviezen aan de orde. "Het duurt maar en her duurt maar, we zijn inmiddels heel goed in wachten geworden." Bij de funderingsonderzoeken ervaren de inwoners veel verschillen tussen de bureaus. Ze geven ook aan dat er in vergelijkbare gevallen verschillende wordt beoordeeld. De kosten van onderzoeken liggen vaak net onder de 10.000 euro; het lijkt een verdienmodel voor bureaus te zijn geworden.

Leefbaarheid

Vanuit het dorp komt de roep om regie in de versterking omdat een integrale aanpak lijkt te ontbreken. "De volgorde in de versterking is nattevingerwerk." Omdat er op verschillende plaatsen in het dorp van alles gebeurt en nog gaat gebeuren en niet geclusterd bestaan er zorgen over de leerbaarheid in Woltersum.
Gevraagd werd naar de rol van de gemeente, wat kan die doen? "Je kunt wel zeuren over de NCG, maar je moet ook bij de gemeente zijn." De aanwezige raadsleden legden uit dat de gemeente de lokale plannen versterking maakt waar de NCG zich aan moet houden. In het dorp is de ervaring dat gemeente en NCG langs elkaar heen werken.

Andere onderwerpen die naar voren kwamen waren onder meer de privacy tijdens de spreekuren, de betrokkenheid van kinderen bij de versterkingsplannen, het verkeer in het dorp, het groenonderhoud en het geld uit het Nationaal Programma Groningen (NPG). "Er is 2,6 miljoen voor Woltersum, wij hebben als dorp flink geparticipeerd en snakken naar resultaat."

Resultaat

Aan het eind van het dorpsgesprek zei de vertegenwoordiger het zeer te waarderen dat de gemeenteraad met de dorpsgesprekken naar Woltersum en andere dorpen is gekomen om "de stem van de dorpen" te horen. "Ons geluid is gehoord en dat is positief." Een inwoner zei daarop: "Maar wij willen ook graag resultaat zijn, alleen maar dat gepraat hebben we niet zoveel aan."

Van het dorpsgesprek is ook een uitgebreid verslag gemaakt:

Verslag dorpsgesprek Woltersum - 7 december

Verslagen van de dorpsgesprekken in Ten Boer en Ten Post zij te vinden bij:

Dorpsgesprekken Aardbevingen