Gemeenteraad bespreekt Geheugenpaviljoen Ring Zuid

Gepubliceerd op: 18 april 2024 10:04

foto voorlopig ontwerp geheugenpaviljoen

De gemeenteraad bespreekt woensdagmiddag 24 april van 16.30 tot 17.30 uur het plan voor een Geheugenpaviljoen als herinnering aan de Ringweg Zuid. Het college van B&W vindt dat het uitstekend past in het aan te leggen Zuiderplantsoen. Met een petitie en brieven aan de raad hebben veel inwoners laten weten tegen het Geheugenpaviljoen te zijn.

Door de ombouw van de zuidelijke ringweg ontstaat er onder meer het Zuiderplantsoen. In de plannen is ook het zogeheten Geheugenpaviljoen meegenomen: een fragment van de ringweg als herinnering aan die ringweg.

Overlast

Op 28 februari werd aan de raad een petitie aangeboden met meer dan 1600 handtekeningen van inwoners die tegen het Geheugenmonument zijn. De ondertekenaars willen niet herinnerd worden aan de ringweg die jarenlang voor overlast heeft gezorgd.

Aanbieding petitie 'Geheugenpaviljoen. Niet doen' tijdens het spreekhalfuur van de raad

Over het Geheugenpaviljoen en de negatieve reacties zijn ook schriftelijke vragen gesteld vanuit de raad.

Schriftelijke vragen rond het Geheugenpaviljoen en de antwoorden van het college van B&W

Het college houdt vast aan het Geheugenpaviljoen. "Wij vinden het jammer dat niet iedereen het Geheugenpaviljoen kan waarderen", aldus B&W. "Tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die er wel blij mee zijn." Het college vindt dat er een zorgvuldig planproces is geweest en dat het Geheugenpaviljoen uitstekend past in het Zuiderplantsoen.

Mailtjes aan de raad

De tegenstander hebben het er niet bij laten zitten en mailen massaal de gemeenteraadsleden. Meer dan 200 inwoners hebben een mail gestuurd waarin ze de raadsleden laten weten tegen het Geheugenpaviljoen te zijn. Enkele inwoners laten de raad per mail weten wèl achter het Geheugenpaviljoen te staan.

Op initiatief van de raadsfracties van Stadspartij 100% voor Groningen en Partij van de Arbeid bespreekt de gemeenteraad 24 april het Geheugenpaviljoen. Deze partijen willen van de andere fracties weten hoe zij het planproces en de uiteindelijke conclusie van het college beoordelen. Van het college willen zijn weten welke ruimte er nog is voor eventuele aanpassingen.

Inwoners kunnen bij deze vergadering (16.30-17.30 uur) inspreken.

Inspreken, hoe gaat dat?

Agenda bespreking Geheugenpaviljoen Zuiderplantsoen met alle documenten over dit onderwerp waaronder de ingezonden mails (geanonimiseerd)