Inspraaksessie over plannen windmolens

Gepubliceerd op: 12 april 2021 21:04

foto windmolen van onderen gezien
Komen er in de gemeente Groningen windmolens? En waar dan? Dat heeft de gemeente de afgelopen tijd onderzocht. Het plan voor windturbines op Westpark gaat niet door. B&W willen de plannen voor Roodehaan/Stainkoel'n wel doorzetten. Op de Politieke Woensdag van de gemeenteraad op 14 april is er een inspraaksessie voor inwoners over de 'Windverkenning'.

De 'Windverkenning' is deze maand een belangrijk onderwerp voor de gemeenteraad van Groningen. Dan gaat het over de haalbaarheid van windenergie binnen de gemeentegrenzen als onderdeel van de aanpak om klimaatverandering tegen te gaan. Windmolens op industriegebied Westpoort èn windmolens op bedrijventrerrein Roodehaan/Stainkoel'n zijn onderzocht.

Ecologische knelpunten

De conclusie van deze 'Windverkenning' is dat plaatsing van windturbines op Roodehaan haalbaar is, met een maximale 'tiphoogte' van 139 meter. Op Westpoort kan ook, alleen is dat vanwege ecologische knelpunten lastiger. Dit heeft met name te maken met de nabijheid van natuurgebied de Onlanden en het daarmee verbonden intensief vliegverkeer van vogels en vleermuizen. B&W willen de plannen voor Westpoort daarom nu stopzetten, maar de plannen voor windmolens op Roodehaan wel doorzetten. B&W: "Dit besluit is ook belangrijk voor omwonenden, duidelijkheid is nodig om verder te kunnen."

Deze uitkomst van de 'Windverkenning' komt op de Politieke Woensdag van de raad op 14 april aan de orde. In een sessie van 20.00 tot 21.00 uur wordt het raadsvoorstel van B&W aan de raad over de windplannen eerst toegelicht. Deze sessie is voor inwoners online live te volgen via deze website.

Inspraaksessie

Daarna is er een inspraaksessie waar inwoners en organisaties digitaal de raadsleden kunnen vertellen hoe zij tegen de windplannen aankijken. Deze sessie is 14 april van 21.00 tot 22.30 uur en ook live via gemeenteraad.groningen.nl te volgen. Inwoners die wensen in te spreken kunnen zich tot 24 uur van te voren via de griffie van de gemeenteraad aanmelden.

Bij de 'Windverkenning' zijn energiecoöperatie Grunneger Power en de Natuur- en Milieufederatie Groningen betrokken geweest. Onderdeel van de verkenning was verder een participatieproces met omwonenden, bedrijven en andere betrokkenen.

CO2-neutraal

Het college van B&W bekijkt nu wat de 'Windverkenning' – wel windturbines op Roodehaan, niet op Westpoort – betekent voor de ambitie om als gemeente Groningen in 2035 CO2-neutraal te zijn. "Om wel onze ambities waar te maken is het nodig om te onderzoeken of er een beter plan kan worden ontwikkeld voor de resterende windopgave", aldus B&W. Binnen een half jaar komen B&W hier op terug.

Beeldvormende raadssessies

De 2 sessies over de 'Windverkenning' zijn zogeheten beeldvormende raadssessies. Een beeldvormende sessie is bedoeld om de raad een beter beeld te geven van een onderwerp, in dit geval windmolens. Zo'n sessie is nog niet bedoeld om als raadsfracties met elkaar en met het college in debat te gaan. Dat gebeurt in het geval van de windmolenplannen op de Politieke Woensdag van 21 april. De gemeenteraad neemt een week later in de raadsvergadering van 28 april een besluit over de windmolenplannen van B&W.

Meningsvormende raadssessies

Tijdens de Politieke Woensdag op 14 april staan zijn er nog een aantal meningsvormende raadssessies op de agenda. De onderwerpen van deze sessies zijn:

-de Voortgangsrapportage over de Aanpak Ring Zuid (daarover was er eerder al een inspraaksessie voor omwonenden);
-Vernieuwen en Versterken (naar aanleiding van de dorpsgesprekken rond de aardbevingsproblematiek en mondelinge en schriftelijke vragen van de raad over dit onderwerp);
-'Short stay' in combinatie met de evaluatie van de verhuurdervergunning;
-het Meerjarenprogramma Sport en Bewegen;
-en de Visie MartiniPlaza.

Deze meningsvormende sessies zijn allemaal live te volgen via deze website van de gemeenteraad.

Agenda Politieke Woensdag 14 april

Een compleet overzicht van alle raadssessies op de Politieke Woensdag van 14 april – met alle tijdstippen en alle documenten - is te vinden bij de agenda van deze Politieke Woensdag 14 april.