Lewenborgers tevreden, maar bezorgd over verkeersveiligheid

Gepubliceerd op: 15 februari 2024 10:02

foto wijkgesprek lewenborg 1

Hoe gaat het met Lewenborg? Met die vraag voor de Lewenborgers kwam de gemeenteraad 7 februari naar wijkcentrum Het Dok. Goed, was het antwoord van een propvolle zaal. Het is groen, er zijn veel voorzieningen, soms net een dorp. Maar het kan beter, vinden de Lewenborgers. Zorgen zijn er over de verkeersveiligheid.

"Wat wij hier nu doen, is iets bijzonders." Met deze woorden begon raadslid en gespreksleider Daan Brandenbarg het Wijkgesprek Lewenborg in een bomvolle zaal van wijkcentrum Het Dok. "Het is niet de gewoonte om als gemeenteraad samen de wijken en dorpen in te trekken, maar dat doen we nu wel." Afzonderlijke politieke partijen doen dat uiteraard al wel, maar het idee van een 'wijkgesprek' tussen de gemeenteraad en wijkbewoners is vrij nieuw.

Vorig jaar was het eerste wijkgesprek. Dat was in wijkcentrum Sonde2000 voor een gesprek met de inwoners van Selwerd, De Hoogte en de Indische Buurt. Nu was de raad dus in Lewenborg – met ook wethouder Rik van Niejenhuis onder aanwezigen - en op 13 maart 2024 is alweer het derde wijkgesprek: in wijkcentrum Heerdenhoes voor een gesprek met inwoners van Beijum. In het kader van de gevolgen van de aardbevingen bestaan er al wel langer dorpsgesprekken in het aardbevingsgebied van de gemeente Groningen (gesprekken in 2021 en 2023 in Ten Boer, Te Post en Woltersum).

Gezondheidscentrum

In Het Dok was het druk op 7 februari. Voordat raadslid Brandenbarg het gesprek kon openen, moesten er extra stoelen bij worden gesleept om de ongeveer 90 Lewenborgers die met de raad in gesprek wilden een zitplaats te kunnen geven. Bijna alle handen gingen in de lucht toen hij vroeg of de aanwezigen tevreden waren met hun wijk. En waarom dan? Vanwege het groen, in de wijk en in de buurt, en de vele voorzieningen zoals Het Dok, de Oude Bieb, het gezondheidscentrum en het winkelcentrum. "Het is soms net een dorp."

Maar dat er dingen beter kunnen, volgens de Lewenborgers, werd ook duidelijk. En dat was óók waarom de raad naar Lewenborg was gekomen: wat kan beter in de wijk? Niet dat de raad dat allemaal gelijk kan regelen, waarschuwde Brandenbarg. "Maar als jullie volksvertegenwoordigers willen we als raad weten wat er leeft en speelt in Lewenborg, we zijn gekomen om te luisteren."

Zeurkous

Als eerste ging het over groen. Mooi al dat groen, zei een inwoonster. "Maar er is misschien iets te veel groen." Iets meer snoeien zou wel mogen, was de boodschap. "Ik voel me een beetje een zeurkous, maar de boom naast ons huis is twee keer zo groot als ons huis. Soms is er iets te veel groen, dat je er bang voor wordt."

Een onderwerp dat veel werd genoemd was de verkeersveiligheid, en dan vooral de verkeersònveiligheid op sommige plaatsen in de wijk, vooral bij scholen. "Er wordt niet gehandhaafd op snelheid." En: "Er moeten meer drempels komen." Een vrouw vertelde dat auto's rond het winkelcentrum vaak te hard rijden. "Waar woon ik nou? Op een racebaan of een woonwijk?"

Een tekort aan speelplekken kwam ook een aantal keren aan de orde. "Je moet wel goed kunnen buitenspelen, en daarvoor niet naar de andere kant van de wijk moeten", zei een wijkbewoonster. De grote tevredenheid van de Lewenborgers over hun wijk willen ze graag in hun wijk willen blijven wonen, ook als ze ouder worden. Maar daar zijn problemen. "We willen ook in de toekomst in Lewenborg blijven wonen, maar de doorstroming is slecht."

Hondenpoep

Ook de onvermijdelijke hondenpoep werd genoemd. Dat het overal ligt, en niet wordt opgeruimd en meegenomen. "Ook als hondenliefhebber stoor ik me daar ontzettend aan" vertelde een vrouw. "Er zijn geen opruimvoorzieningen en er wordt niet gehandhaafd." Ook genoemd: afval op straat. "Er moeten meer prullenbakken komen", opperde iemand. Een idee van één van de aanwezigen: een prullenbak die niet door de gemeente maar door omwonenden wordt beheerd.

foto wijkgesprek lewenborg 3

Een wijkbewoner mist een "tentje om koffie te drinken" in het weekeinde. "Door de week kun je naar Het Dok of de Oude Bieb." Een wijkgenoot beaamt dat: "Het is een mooie wijk met veel culturen. Het zou mooi zijn als we elkaar wat meer ontmoeten." Een vrouw wil een vuurwerkverbod. "Doe iets! Ik snap het wel, het is niet te handhaven, maar we zijn nu nòg aan het opruimen." Een buurtmoeder vroeg aandacht voor de groep 12-plussers die in arme gezinnen wonen en vastlopen met hun opleiding. "Ik heb zorgen over deze groep die het moeilijk heeft."

Schimmelvorming

Andere onderwerpen die aan de orde kwamen waren onder meer het gebrek aan ontmoetingsruimtes voor ouderen in flats, tekortkomingen in de uitvoering van de WMO, water onder vloeren met schimmelvorming tot gevolg, tekort aan parkeerplekken bij het Gezondheidscentrum en in de hofjes en het ontbreken van verlichting bij de parkeerplaats van de begraafplaats – "die fantastisch wordt onderhouden", aldus een wijkbewoner.

En nu?

En nu? Nu is het aan de raadsleden en de politieke partijen in de gemeenteraad of ze iets met de genoemde onderwerpen gaan doen. Mochten Lewenborgers de raad nog meer willen meegeven - iets nieuws of iets aanvullends – kunnen ze contact opnemen met de gemeenteraad.

Contact opnemen met de gemeenteraad

Na afloop werd er nog lang nagepraat tussen de raadsleden, wethouder Van Niejenhuis en de Lewenborgers. Er stonden flip-overs waarop de aanwezigen hun wensen voor Lewenborg ook nog op een 'geeltje' konden schrijven. Daarvan volgt binnenkort op deze plek een overzicht.

foto wijkgesprek lewenborg 2