Inwoners Ten Post delen ervaringen met versterking met raadsleden

Gepubliceerd op: 06 december 2023 18:12

foto dorpsgesprek Ten Post 1

"Vooral om te luisteren." Dat was waarom raadsleden donderdag 30 november naar Ten Post waren gekomen, vertelde raadslid Peter Rebergen aan het begin van het tweede dorpsgesprek in het aardbevingsgebied van de gemeente Groningen. Op de soms emotionele bijeenkomst luisterden de raadsleden naar de ervaringen van de inwoners van Ten Post over de versterking in het dorp. "Er zit boosheid, frustratie en onbegrip in deze zaal", vatte een inwoner de verhalen samen.

Boosheid, frustratie en onbegrip over onduidelijkheid, miscommunicatie, het lange wachten, gebrek aan privacy door de vele opnames in huis. Veel van de zo'n 35 aanwezige inwoners vertelden de raadsleden hun verhaal. Over de versterkingsadviezen bijvoorbeeld. Waar veel inwoners al heel lang op moeten wachten. Is hun huis veilig of niet? Waarover inwoners hebben gehoord dat er weer vertraging is. "Terwijl we keihard te horen hebben gekregen dat we voor het eind van dit jaar zouden weten waar we aan toe zouden zijn", vertelde een inwoner." Nee dus. Dat valt niet goed te praten."

Woonbegeleider

De NCG, de Nationaal Coördinator, een Rijksinstantie, moet die adviezen afgeven. "In 2017 zijn ze voor het eerst langs geweest, nu moeten we weer 5, 6 maanden wachten." Veel inwoners noemen de NCG in hun verhalen. "Je hebt steeds met iemand anders te maken", aldus een inwoner. "Ik heb nu al de 6e nieuwe woonbegeleider."

Een inwoner zei: "Het zou menselijker, milder en makkelijk worden met de versterking. Maar de mensen merken het niet zo." Een dorpsgenoot: "We zitten al meer dan 7 jaar in het proces, wie gaat ons helpen? Niemand helpt ons." Een ander: "Je raakt ervan in de war. De één zegt dit, de ander zegt dat. Dan weet ik het ook niet meer."

Tijdelijke woning

Ook de tijdelijke huisvesting komt aan de orde. Een inwoner vertelt al 1,5 jaar in een tijdelijke woning te verblijven. "Maar we hebben nog geen zicht op een nieuw huis. Wij willen een nieuw huis." Een andere aanwezige: "Dit gaat over mensen die een probleem hebben. Maar het gaat aldoor over geld, er is geen enkel positief bericht. Waar blijft de mens?"

Raadslid Etkin Armut zei buikpijn te krijgen van al de verhalen die inwoners met de gemeenteraad deelden. Inwoners vroegen de raadsleden wat de rol van de gemeente is. Kan die niet eens met de vuist op tafel kan slaan? "Wat kan de gemeenteraad doen om dit vlot te trekken?"

Opdrachtgever

Raadslid Peter Rebergen legde uit dat de gemeente formeel de opdrachtgever van het NCG is voor de versterkingsopgave in de gemeente Groningen. "Maar wij zijn geen werkgever, de NCG is van het Rijk." De raad wil met de dorpsgesprekken laten zien naast de inwoners in het aardbevingsgebied te staan, vertelde hij. "Uw verhalen en ervaringen kunnen wij raadsleden gebruiken in het gesprek met het NCG, het IMG en de wethouder. "Maar wonderen kan ik niet beloven."

Het gesprek met de wethouder is woensdag 13 december als de gemeenteraad het lokaal plan van aanpak versterking 2024 bespreekt. De vergadering waarin dat gebeurt, begint om 21.00 uur. Inwoners kunnen deze vergadering vanaf de publieke tribune volgen maar ook thuis live volgen via de homepage van deze website van de gemeenteraad.

Inwoners kunnen ook tijdens deze vergadering van het spreekrecht gebruik maken.

Informatie over inspreken

Van het Dorpsgesprek Aardbevingen in Ten Post is ook een uitgebreid verslag gemaakt:
Verslag dorpsgesprek Ten Post – 30 november

Van het eerste dorpsgesprek in Ten Boer op 9 november is ook een verslag gemaakt.
Verslag Dorpsgesprek Aardbevingen Ten Boer – 9 november

Korte terugblik op het Dorpsgesprek Aardbevingen in Ten Boer: 'Inwoners delen ervaringen met versterking in eerste dorpsgesprek'

Het derde - en voorlopig laatste dorpsgesprek aardbevingen - is donderdag 7 december van 20.00-21.30 uur in Woltersum, dorpshuis De Bongerd, Dobbestraat 17.

Meer informatie over de dorpsgesprekken

foto dorpsgesprke 2