Wat er met uw e-mail of brief gebeurt
U kunt de gemeenteraad altijd een brief of e-mail sturen, bijvoorbeeld om:
- Uw mening te geven over een onderwerp dat op de agenda staat;
- Aandacht te vragen voor een probleem of onderwerp dat u belangrijk vindt.
Wat gebeurt er met uw brief of mail?
- Alle raadsleden kunnen uw brief lezen.
- Het onderwerp van uw brief komt op de lijst van overige ingekomen stukken. Deze lijst staat bij de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering.
U krijgt een bevestiging
- Stuurt u een e-mail? Dan krijgt u automatisch een ontvangstbevestiging per mail.
- Stuurt u een brief per post? Dan krijgt u een ontvangstbevestiging per post.
Wat kan de gemeenteraad doen met uw brief of e-mail?
- Uw mening meenemen bij het nemen van een besluit.
Gaat uw brief over een onderwerp dat binnenkort besproken wordt in een vergadering? Dan komt uw brief (zonder persoonlijke gegevens) bij dat agendapunt. - Het college van burgemeester en wethouders (B&W) vragen om een reactie.
U krijgt dan meestal binnen 6 weken antwoord van het college. - Uw onderwerp op de agenda zetten van een raadsvergadering.
Een raadslid kan dit doen via een agenderingsverzoek. (U kunt zelf ook een agenderingsverzoek indienen via de button 'aanvraag burgeragendering' op de homepagina) - Uw brief alleen ter kennisgeving aannemen.
Dit betekent dat de raad de brief leest, maar er verder niets mee doet.
Uw e-mail of brief aan de gemeenteraad is meestal openbaar
Stuurt u een brief of e-mail naar de gemeenteraad? Dan is die in principe openbaar. Dat betekent:
- Iedereen kan de brief opvragen, bijvoorbeeld inwoners of journalisten.
- De gemeenteraad kan er in een openbare vergadering over praten.
- Uw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer worden onleesbaar gemaakt als iemand de brief opvraagt.
U krijgt geen officiële reactie van de hele gemeenteraad. Dat komt omdat politieke partijen vaak verschillend denken over onderwerpen.
Het is wel mogelijk dat een raadslid of een partij contact met u opneemt.
U kunt zelf ook altijd contact opnemen met één of meer politieke partijen.
De griffie kan namens de gemeenteraad geen brieven of e-mails aannemen met persoonlijke informatie over andere mensen.
Ook kan de griffie besluiten om brieven over persoonlijke of individuele situaties niet openbaar te maken.
Waarheen kan ik mijn brief of e-mail sturen?
U kunt een e-mail sturen. Een handgeschreven brief kan ook.
Stuur uw mail of brief naar de griffie. Dat is de afdeling die de gemeenteraad ondersteunt. De griffie zorgt ervoor dat alle raadsleden uw brief of mail ontvangen.
E-mailadres van de raad:
📧 raad@groningen.nl
Postadres van de raad:
📬
Gemeente Groningen
T.a.v. de griffie
Postbus 30026
9700 RM Groningen
Niet tevreden over de gemeente?
Bent u niet tevreden over hoe de gemeente u heeft geholpen? Of over een medewerker?
Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente.
👉 Een klacht indienen bij de gemeente
Bent u het niet eens met hoe de gemeente uw klacht heeft behandeld?
Dan kunt u contact opnemen met de onafhankelijke Ombudsman Groningen.
👉 Ombudsman Groningen
Contact met een raadslid of partij
Wilt u contact met een bepaald raadslid of politieke partij in de gemeenteraad? U vindt de e-mailadressen en telefoonnummers op de pagina raadsleden.
Heeft u vragen over contact met raadsleden? Dan kunt u ook altijd de Griffie benaderen.
Wilt u in gesprek met raadsleden kijk dan op deze pagina hoe u deel kunt nemen aan het inloopspreekuur met raadsleden.